Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Istraživački usmjerena nastava Prirode i društva i razvoj učeničkih kompetencija (CROSBI ID 380441)

Ocjenski rad | doktorska disertacija

Letina, Alena Istraživački usmjerena nastava Prirode i društva i razvoj učeničkih kompetencija / prof. dr. sc. Vladimir Jurić (mentor); Zagreb, Filozofski fakultet u Zagrebu, . 2013

Podaci o odgovornosti

Letina, Alena

prof. dr. sc. Vladimir Jurić

hrvatski

Istraživački usmjerena nastava Prirode i društva i razvoj učeničkih kompetencija

Polazeći od teorijskog razmatranja istraživačke nastave, njenih osnovnih obilježja i principa, u ovom se radu utvrđuju najvažnije odrednice istraživačkog učenja i nastave. Deskriptivnom i komparativnom analizom sadržaja svjetske i domaće literature obuhvaćeni su brojni pojmovi ključni za ovu temu. U nastojanju da se fenomen istraživački usmjerene nastave prirode i društva sagleda iz više različitih perspektiva, provedeno je empirijsko istraživanje podijeljeno u dva dijela. Prvi dio usmjeren je na ispitivanje kompetencija koje učenici stječu u procesu istraživačke nastave prirode i društva, primjenom eksperimenta s usporednim skupinama, na uzorku učenika četvrtih razreda osnovne škole (N=333). Drugi dio istraživanja usmjeren je na proučavanje poimanja istraživački usmjerene nastave prirode i društva iz perspektive učitelja (N=275) te se anketnim ispitivanjem utvrđuju njihovi stavovi i uvjerenja o o ovom obliku nastave, učestalost njene primjene u praksi, kao i iskustva učitelja iz njihova formalnog obrazovanja vezana za istraživačko učenje i nastavu. Rezultati istraživanja pokazuju statistički značajno bolji učinak istraživački usmjerene nastave na razvoj učeničkih kompetencija u odnosu na tradicionalnu nastavu. Učenici eksperimentalne skupine su uslijed djelovanja istraživačkog učenja ostvarili značajno bolje rezultate na ispitu prirodoznanstvene kompetencije i razvili pozitivnije stavove prema nastavi prirode i društva, znanosti i znanstvenim istraživanjima. Pozitivan učinak istraživačke nastave prirode i društva očitovao se i u razvoju učeničke percepcije i kompetencije učenja. Stavovi i uvjerenja učitelja (N=275) o istraživački usmjerenoj nastavi prirode i društva, utvrđeni anketnim ispitivanjem, pokazuju kako učitelji prepoznaju njenu važnost i pozitivne ishode učenja, ali unatoč tome samo povremeno primijenjuju takav oblik nastave u svojoj praksi. Utvrđeno je da su učitelji imali relativno rijetka iskustva istraživačke nastave tijekom svog formalnog obrazovanja što može biti jedan od čimbenika nedovoljno učestale primjene ovog oblika nastave. Rezultati rada vode do zaključaka kako je primjena istraživački usmjerene nastave prirode i društva zbog njenih pozitivnih učinaka na razvoj učeničkih kompetencija preporučljiva i potrebna. Za njenu adekvatnu primjenu potrebno je intenzivno osposobljavanje učitelja tijekom formalnog obrazovanja i njihova profesionalnog razvoja, sudjelovanjem u praktičnom istraživačkom učenju i skupovima koji uključuju problematiku istraživačke nastave i njene učinkovite organizacije.

istraživački usmjerena nastava; istraživačko učenje; priroda i društvo; prirodoslovlje; prirodoznanstvena kompetencija; kompetencija učiti kako učiti

nije evidentirano

engleski

Inquiry-based Teaching of Science and Society and the Development of Students´ Competences

nije evidentirano

Inquiry-based teaching; inquiry-based learning; school subject Science and Society; Science; scientific competence; learning to learn comepetence

nije evidentirano

Podaci o izdanju

481

11.10.2013.

obranjeno

Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj

Filozofski fakultet u Zagrebu

Zagreb

Povezanost rada

Pedagogija