Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

INSPIRATION Country Report CROATIA (CROSBI ID 10616)

Autorska knjiga | monografija (znanstvena)

Poslončec-Petrić, Vesna INSPIRATION Country Report CROATIA. Zagreb: GDi Gisdata Grupa, 2013

Podaci o odgovornosti

Poslončec-Petrić, Vesna

hrvatski

INSPIRATION Country Report CROATIA

Polazna osnova za izradu ovog nacionalnog izvješća su spoznaje i preporuke nacrta Izvješća o analizi zakonodavnog okvira IPP-a u regiji i uspostave IPP-a u regiji (aktivnost 1.1 i 1.2) okvirne zakonodavne analize od 30. 11. 2012. (Regional SDI Legislation Framework Analysis and Regional SDI Establishment Recommendation Report (Act. 1.1 and 1.2) Draft version of 20. November 2012. (Kroiss 2012). Polazne spoznaje za Hrvatsku su objedinjene u odgovorima na tri osnovna pitanja (Kroiss, 2012): Strateška razina Pitanje: Da li je izrađen strateški politički dokument, kao što je IPP strategija? Odgovor: Do sada nije izrađena IPP strategija, ali pripremni radovi su u tijeku (npr. provedene us sveobuhvatne studije). Izrada planirana za 2013. Zakonodavni okvir Pitanje: Da li je uspostavljena pravna osnova za uspostavu NIPP-a? Odgovor: Pravna osnova postoji već u aktualnom Zakonu o državnoj izmjeri i katastru nekretnina (članci 84.-94.). Donošenje potpuno novog zakona o NIPP-u predviđeno je prije ulaska u EU (tekst nacrta propisa je već dostupan). Institucionalna razina Pitanje: da li uspostavljeno koordinativno tijelo ili koordinativni mehanizam za upravljanje procesa NIPP-a. Odgovor: Vijeće NIPP-a, Odbor NIPP-a i radne skupine NIPP-a, uspostavljeni su sukladno postojećem zakonu. Kako su se u međuvremenu (studeni 2012. – lipanj 2013.) u Hrvatskoj po pitanju izgradnje NIPP-a mnoge stvari u bitnome izmjenile to su te okolnosti posebno uzete u obzir prilikom izrade ovog izvješća. Izvješće je, kao što je naznačeno obuhvatilo tri razine: - Zakonodavni okvir - Institucionalni okvir i - Tehnički okvir (samo u funkciji izvršenja prethodna dva). Obzirom da s 1. srpnjem Republika Hrvatska postaje članicom Europske unije, posebna pažnja posvećena je transpoziciji zakonodavstva Europske unije u zakonodavstvo Republike Hrvatske, što se konkretno prije svega odnosi na propise o NIPP-u i propisima koji uređuju korištenje prostornih podataka koje stvaraju javne institucije. Usvajanjem novog Zakona o nacionalnoj infrastrukturi prostornih podataka, koji je stupio na snagu početkom svibnja 2013. godine, Hrvatska je dobila zaokruženi zakonodavni okvir za izgradnju NIPP-a kojim je ne samo cjelovito riješila pitanje njegove izgradnje već i redefinirala institucionalnu strukturu te preuzela zakonske (INSPIRE Direktiva) i podzakonske (provedbena pravila INSPIRE direktive) u svoj zakonodavni okvir. Ovo Nacionalno izvješće za Republiku Hrvatsku daje: - analizu prethodnog i novousvojenog zakonodavnog okvira Nacionalne infrastrukture prostornih podataka (NIPP) i razine usklađenosti istog s INSPIRE-direktivom, - analizu šireg zakonodavnog okvira bitnog za uspostavu NIPP-a, - analizu institucionalnog okvira NIPP-a, - sažetu analizu tehničke infrastrukture (podaci, metapodaci, mrežni servisi) neophodne za uspostavu NIPP-a, - preporuke za svaku od komponenti (zakonodavna, institucionalna, tehnička) uspostave NIPP-a te - izdvojeno preporuke za obrazovanje i informiranje subjekata i korisnika NIPP-a. Poseban pažnja posvećena je zakonodavnom okviru NIPP-a u Hrvatskoj te stoga poglavlje 5.1. detaljno analizira dosadašnji i novi okvir uspostave NIPP-a u Hrvatskoj te krtički sagledava rješenja koja su ugrađena u Zakon o NIPP-u s namjerom ukazivanja mogućih neodstataka ili nedosljednost u propisu. 5. poglavlje sadrži i dijelove koji analiziraju druge propise važne za uspostavu NIPP-a, kao što su: - Zakon o pravu na pristup informacijama, - Zakon o autorskim i srodnim pravima, - Zakon o zaštiti osobnih podataka, - Zakon o obrani te - propisima subjekata koji uređuju postupanje s prostornim podacima. Rezultati navnedene analize obuhvaćeni su u potpoglavlju 5.1.4. u kojem se daje osam preporuka vezanih za zakonodavni okvri NIPP-a u Hrvatskoj. Objedinjeno navedene preporuke sugeriraju, pored uklanjanja nekih manjih nomotehničkih pogrešaka, da predlagatelj propisa obrati pažnju na dinamiku provedbi mjera iz Zakona (donošenje podzakonskih propisa), sukladnost normi iz Zakona o NIPP-u s drugim propisima (posebno Zakonom o državnoj izmjeri i katastru nekretnina), razmotri posljedice članka 23. te iskoristi početak primjene Zakona kako bi mobilizirao druge subjekte NIPP-a da aktivno sudjeluju u njegovoj izgradnji i uklađuju propise iz svoje nadležnosti s novim Zakonom. Analiza institucionalnog okvira NIPP-a u Hrvatskoj je pokazala da je postojeći okvir nadograđen Nacionalnom kontakt točkom te da su Zakonom precizirane nadležnosti i odgovornosti pojedinih tijela, čime je nesumnjivo stvoren viabilni okvir za upravljanje uspostavom NIPP-a u Hrvatskoj. Ipak glavna slabost je sadržana u neimanju nacionalne strategije NIPP-a i programsko-planskih dokumenata koji bi usmjeravali izgradnju NIPP-a u Hrvatskoj. Pored navedene slabosti, pred Nacionalnom kontakt točkom, odnosno Državnom geodetskom upravom je velika zadaća provedbe mnogih odredbi iz Zakona, kao i uspješna komunikacija s tijelima Europske unije, te je stoga pitajnje kapaciteta Nacionalne kontakt točke krucijalno. Svakako bi bilo potrebno da se potrebni kapaciteti osiguraju što prije kako provedba ne bi kasnila zbog njihovog nedostatka. U navedenoj situaciji se nastavno otvaraju pitanja edukacije kadrova koji neposredno rade na izgradnji NIPP-a, kako u DGU tako i drugim subjektima NIPP-a, odnosno učinkovito informiranje svih dionika u procesu izgradnje i korištenja NIPP-a. Zaključno je u 6. poglavlju analizirano stanje tehničkog okvira izgradnje NIPP-a i to na tri razine: - razini NIPP-a (prvenstveno nacionalnog geoportala i servisa metapodataka), - razini DGU (kao stvaratelja većine podataka u Aneksu 1 i 2 te nositelja izgradnje NIPP-a) te - razini drugih subjekata NIPP-a. U tu svrhu provedena je anketa među predstavnicima subjekata NIPP-a na INSPIRATION radionici održanoj u veljači 2013. godine provedena anketa čiji su rezultati korišteni u sagledavanju stanja tehničkog okvira, kao što je uvidom i analizom opremljenosti web stranica i web portala subjekata NIPP-a na uzorku od 25% od 654 detektirana subjekta stvorena slika o trenutnog dosega subjekata NIPP-a u implementaciji digitalnih prostornih podataka, tehničkih rješenja i principa NIPP-a u korištenju i prezentaciji tih podataka svojim korisnicima. Posebno su također opisani pojedini portali subjekata NIPP-a koji su prepoznati kao vrlo važni za uspostavu NIPP-a ili kao primjeri dobre prakse. Zaključci 5. poglavlja ponovno ukazuju da je pitanje kapaciteta ključno u izgradnji NIPP-a te se posebna pažnja mora posvetiti njihovom osiguranju te nastavno edukaciji. Pitanje nacionalnih NIPP servisa (geoportala i metapodataka) je trenutno otvoreno, ali su stvorene sve pretpostavke (financije, natječaji i sl.) da se u skoro vrijeme isti uspostave. Sagledavajući napore koje Nacionalna kontakt točka i drugi subjekti NIPP-a moraju uložiti u nastavnom razdoblju, sugerirana je uspostava regionalnih oblika edukacije stručnjaka. Na kraju je potrebno istaknuti, bez obzira na niz preporuka, koje su prvenstveno u funkciji daljnjeg unaprijeđenja i ubrzanja izgradnje NIPP-a da Republika Hrvatska danas raspolaže zakruženim zakonodavnim i institucionalnim okvirom za uspostavu NIPP-a koji je u cijelosti usvojio norme Europske unije u području IPP-a.

INSPIRE; NIPP; IPP; INSPIRATION

nije evidentirano

engleski

INSPIRATION Country Report CROATIA

nije evidentirano

INSPIRE; NSDI; SDI; INSPIRATION

nije evidentirano

Podaci o izdanju

Zagreb: GDi Gisdata Grupa

2013.

978-953-7996-00-0

119

objavljeno

Povezanost rada

Geodezija