Izvedba povijesti u makedonskoj i hrvatskoj dramskoj književnosti druge polovice XX. stoljeća (CROSBI ID 379169)
Ocjenski rad | doktorska disertacija
Podaci o odgovornosti
Baković, Ivica
Pavlovski, Borislav
hrvatski
Izvedba povijesti u makedonskoj i hrvatskoj dramskoj književnosti druge polovice XX. stoljeća
Disertacija obuhvaća interpretacije makedonskih i hrvatskih dramskih tekstova druge polovice dvadesetog stoljeća koji upućuju na različite odnose prema povijesti, bilo da je riječ o tematiziranim događajima iz nacionalnih povijesti, bilo da je riječ o samoj ideji povijesti. Prvi je dio disertacije uvodnog karaktera te se u dva veća poglavlja postavljaju teorijski i povijesni okviri izabranih tekstova. U prvom se poglavlju postavljaju okviri izvedbe povijesti u dramskom obliku polazeći od teze o dvostrukoj prirodi dramskoga teksta (njegovu književnom i izvedbenom karakteru), a zatim se propituju granice žanra povijesne drame i promjene do kojih dolazi u koncepciji toga žanra tijekom XX stoljeća. Drugo je poglavlje književnopovijesnog karaktera, tj. u njemu se daje kratak pregled odnosa prema povijesti u dvjema dramskim književnostima u kontekstu formiranja hrvatske i makedonske nacije, tj. od XIX do druge polovice XX stoljeća te pregled važnijih dramskih tekstova povijesne tematike, uz kraće uvide u bugarsku i srpsku dramsku književnost i kazalište. Drugi dio disertacije sastoji se od interpretacija izabranih dramskih tekstova polazeći od šest makedonskih, koji čine osnovni i polazni korpus, a zatim četiri hrvatska. U posljednjem poglavlju se pokušava pružiti kratak uvid u južnoslavenski kontekst kroz interpretacije dramskih tekstova koji otvaraju problematiku izvedbe povijesti u bugarskoj i srpskoj te jugoslavenskoj kulturnoj sredini, ali ujedno i izlaze iz tih okvira. Imajući na umu kazališne izvedbe svakog od izabranih tekstova kao javne, a time i političke činove, glavni je cilj disertacije bio ispitati i pokušati ukazati na sličnosti, a osobito na razlike u odnosu dramske književnosti i kazališta prema nacionalnim povijestima, prema nacionalnim mjestima pamćenja, ali i prema konceptu povijesti uopće. Ističe se dominantna metateatralnost kao poveznica gotovo svih interpretiranih tekstova (pa i šire), a kao osnovna razlika se nameće raznolikost u tumačenjima i vizijama (pretežno) traumatskih mjesta nacionalnih povijesti te odnos prema nacionalnim povijestima kao ideološkim konstruktima.
Drama; kazalište; izvedba; povijest; pamćenje; suvremena hrvatska dramska književnost i kazalište; suvremena makedonska dramska književnost i kazalište
nije evidentirano
engleski
The Performance of History in Macedonian and Croatian Drama in the Second Half of the 20th Century
nije evidentirano
Drama; theatre; performance; history; memory; contemporary croatian drama and theatre; contemporary macedonian drama and theatre
nije evidentirano
Podaci o izdanju
284
28.06.2013.
obranjeno
Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj
Filozofski fakultet u Zagrebu
Zagreb