Kompetencije i kompetencijski pristup obrazovanju (CROSBI ID 194556)
Prilog u časopisu | izvorni znanstveni rad
Podaci o odgovornosti
Ćatić, Iva
hrvatski
Kompetencije i kompetencijski pristup obrazovanju
Ovaj rad pokušava dati svojevrstan pregled suvremenih obrazovno-političkih te znanstveno-teorijskih tokova vezanih za problematiku kompetencija i kompetencijskog pristupa obrazovanju. Pri tome se polazi od pojmovnog određenja i prikaza različitih teorijskih pristupa pojmu kompetencija. Obrazovna politika prepoznaje se kao glavni zagovornik kompetencijskog pristupa obrazovanju, čiji je cilj identifikacija i selekcija ključnih kompetencija koje bi se trebale razvijati na svim stupnjevima odgojno-obrazovnog sustava, kao njihova standardizacija kako bi ih se moglo eksterno evaluirati. Pregledom domaće i strane literature na temu kompetencija u obrazovanju, kako one literature koja se odnosi na pojam obrazovanja općenito (obuhvaćajući sve stupnjeve odgojno-obrazovnog sustava), tako i literature koja se bavi konkretnom problematikom obrazovanja učitelja, dolazi se do zaključka kako su mišljenja znanstvenika glede kompetencija u obrazovanju duboko podijeljena. Naime, sa jedne je strane službeno ili „mainstream“ stajalište, koje je zagovornik kompetencijskog pristupa obrazovanju i u skladu sa time prihvaća preporuke međunarodne i domaće obrazovne politike. Sa druge strane nailazimo na kritički stav prema suvremenim reformskim zahtjevima za obrazovanjem usmjerenim na razvoj kompetencija i kreiranjem standardiziranog kurikuluma koji se temelji na kompetencijama. Glavni argumenti protivnika kompetencijskog pristupa obrazovanju jesu prenošenje ekonomskih principa na odgoj i obrazovanje i usmjeravanje na učinkovitost ; bihevioristička usmjerenost, reduciranost i rigidnost i ostale negativne posljedice koje ona povlači te produbljivanje socijalne nejednakosti, kako na razini pojedinca, tako i na razini društva u cjelini. Na kraju se predlaže i argumentira mogući put pomirenja među navedenim oprečnim pozicijama
kompetencije; kompetencijski pristup obrazovanju; obrazovna politika; put pomirenja.
nije evidentirano
engleski
Competences and competency-based approach to education
nije evidentirano
competencies; competency-based approach to education; educational policy; reconciliation
nije evidentirano