Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 633995

Promet i urbani razvoj


Steiner, Sanja; Drljača, Miroslav; Lešković, Ivan
Promet i urbani razvoj // Međunarodni znanstveni skup Zelenilo grada Zagreba : Zbornik radova / Božičević, Josip ; Nikšić, Mladen ; Mlinarić, Tomislav Josip ; Missoni, Eduard (ur.).
Zagreb: Hrvatska akademija znanosti i umjetnosti, 2013. str. 245-260 (predavanje, međunarodna recenzija, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni)


Naslov
Promet i urbani razvoj
(Transport and Urban Development)

Autori
Steiner, Sanja ; Drljača, Miroslav ; Lešković, Ivan

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u zbornicima skupova, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni

Izvornik
Međunarodni znanstveni skup Zelenilo grada Zagreba : Zbornik radova / Božičević, Josip ; Nikšić, Mladen ; Mlinarić, Tomislav Josip ; Missoni, Eduard - Zagreb : Hrvatska akademija znanosti i umjetnosti, 2013, 245-260

ISBN
978-953-154-186-2

Skup
Međunarodni znanstveni skup Zelenilo grada Zagreba

Mjesto i datum
Zagreb, Hrvatska, 5-6.06.2013

Vrsta sudjelovanja
Predavanje

Vrsta recenzije
Međunarodna recenzija

Ključne riječi
Promet; urbani razvoj; kohezijska politika; zelena ekonomija; grad Zagreb
(Transport; urban development; cohesion policy; green economy; City of Zagreb)

Sažetak
Rad je tematski posvećen korelaciji prometnog i urbanog razvoja. U četiri komplementarna poglavlja elaborira se problematika urbanizacije i kohezijske politike, uloga prometa u kohezijskim procesima te strategijski okviri revalorizacije geoprometnog položaja Hrvatske s posebnim osvrtom na grad Zagreb. Složene interakcije između korištenja zemljišta i ljudskih aktivnosti uvjetovale su specifičnu morfologiju gradova i urbanih područja, koja se, ovisno o razini sinergijskoga međusektorskog planiranja na lokalnoj, regionalnoj i nacionalnoj razini, različito manifestira u ekonomskoj, ekološkoj i društvenoj dimenziji urbanog razvoja. Urbanizacija podrazumijeva stalni proces oblikovanja naselja, heterogeno u vremenu i prostoru, stoga nije prikladna jedinstvena opservacija posve različitih geneza, u kojima se odražavaju različite faze procesa, te geografske i povijesne posebnosti određenog urbanog područja. Načelno se može identificirati opća razvojna korelacija demografske i prostorne strukture gradova. Gradovi imaju specifičnu poziciju u migracijskim procesima, a strategijsko planiranje urbanog razvoja predodređuje razinu policentrike teritorijalnog razvoja te konzekventno društvene i ekonomske kohezije. Ovisno o konstelaciji u urbanoj hijerarhiji, taj se proces odražava na različitim razinama – demografija glavnih gradova ima utjecaj na nacionalnoj te sve više na međunarodnoj razini, gradova nižega hijerarhijskog obilježja na regionalnoj razini, a malih gradova na lokalnoj razini. Problematika unutarurbane dinamike fokusirana je na dvije paradigme prostorne i socijalne kohezije – suburbanizaciju i gentrofikaciju. Na međuregionalnom planu, dugoročni urbanizacijski ciklus započet je odavno fazom urbanizacije, vođenom ruralno-urbanim migracijama i industrijalizacijom. Slijedila je faza suburbanizacije, tijekom koje su periferna naselja rasla brže od gradske jezgre. Tijekom treće faze suburbanizacija je intenzivirana i poprima obilježja kontraurbanizacije odnosno procesa karakterističnog za najgušće naseljena područja. U toj fazi pomiče se mjesto stanovanja na urbanu periferiju prema malim ili srednjim mjestima manje urbaniziranoga metropolitanskog okruženja, pri čemu se u gradskoj jezgri razmjerno smanjuje populacija i tržište rada. Zadnja faza je reurbanizacija, vođena politikom revitalizacije središta gradova i društveno-kulturnog razvoja.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Tehnologija prometa i transport



POVEZANOST RADA


Projekt / tema
101-1012370-2371 - Komplementarna prometna politika (Josip Božičević, )
135-1352339-3045 - Strategijsko modeliranje razvoja zračnog prometa (Sanja Steiner, )

Ustanove
Hrvatska akademija znanosti i umjetnosti,
Fakultet prometnih znanosti, Zagreb