Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 631258

Vremenska prognoza kao informacija – komunikacijski i društveni aspekti meteorološke poruke u hrvatskim novinskim i televizijskim izvještajima


Blagus Bartolec, Goranka; Matas Ivanković, Ivana
Vremenska prognoza kao informacija – komunikacijski i društveni aspekti meteorološke poruke u hrvatskim novinskim i televizijskim izvještajima // Jezik kao informacija, 1 (2013), 1; 209-222 (podatak o recenziji nije dostupan, članak, znanstveni)


Naslov
Vremenska prognoza kao informacija – komunikacijski i društveni aspekti meteorološke poruke u hrvatskim novinskim i televizijskim izvještajima
(The weather forecast as information – the communicative and social aspects of meteorological messages in croatian daily newspaper and TV news)

Autori
Blagus Bartolec, Goranka ; Matas Ivanković, Ivana

Izvornik
Jezik kao informacija (3456-6543) 1 (2013), 1; 209-222

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni

Ključne riječi
Dnevne novine; komunikacijski aspekti; televizijski dnevnik; vremenska prognoza
(Communication aspects; daily newspaper; TV news; weather forecast.)

Sažetak
U radu se analiziraju komunikacijski i informacijski aspekti vremenske prognoze u dnevnim novinama (Jutarnji list i Večernji list) i televiziji (Dnevnik HRT-a). Internet kao medij nije uključen u analizu zbog nelinearnosti odabira informacija s aspekta primatelja, što je u prezentaciji vremenske prognoze veoma bitno. Osnovni je problem kojim se rad bavi povezivanje primarne informacije sadržane u poruci o vremenu s društvenom pozadinom unutar koje medij koji prenosi vremensku prognozu djeluje. Analiza je usmjerena na dva problema: 1.Vremenska prognoza u medijskoj prezentaciji spada u tzv. informativne sadržaje, dakle u područje vijesti, putem kojih se gledateljima kao pripadnicima uređene zajednice prenose obavijesti o svakodnevnim događajima, prema prosudbi pošiljatelja, važnim za djelovanje društva u cjelini. S obzirom na to da takva tematika u novinama i televiziji, zapravo, reproducira vladajući, tj. dominantni institucionalni okvir unutar društva, pokušava se utvrditi je li i vremenska prognoza kao dio informativnoga programa također pod utjecajem takve institucionalne organizacije ili oblikuje svoj vlastiti komunikacijski okvir. 2. Na temelju provedene ankete o načinu gledanja i čitanja vremenske prognoze, pokušava se analizirati na koji način, primatelji (čitatelji i gledatelji) percipiraju informaciju o vremenu te učinak same informacije na gledateljevu svijest. Metodološki su radom obuhvaćeni sljedeći aspekti vremenske poruke: informacijski okvir vremenske prognoze (u linearnome poretku izmjene informacija vremenska prognoza i u dnevnim novinama i u televizijskom dnevniku dolazi posljednja) ; koncepcijska analiza novinske i televizijske vremenske prognoze (u prijenosu informacija o vremenu zastupljena su dva komunikacijska koda – jezični /pisani, odnosno govoreni tekst/ i ikoničko-simbolički kod /sinoptičke karte, odnosno satelitska snimka/) ; komunikacijski učinak vremenske informacije na primatelja (jezično-semantički okvir vremenske prognoze i društveni okvir gledanja ili čitanja vremenske prognoze). U konačnici, naglasak je na utvrđivanju komunikacijskih posebnosti sadržaja vremenske prognoze u kojima se iščitavaju načela društvenoga ustrojstva zajednice u kojoj mediji djeluju.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Filologija



POVEZANOST RADA


Projekt / tema
212-2120898-0925 - Hrvatski normativni jednosvezačni rječnik (Lana Hudeček, )

Ustanove
Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje, Zagreb