Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi

Slavni majstori i nevidljivi pomagači: Meštrović i suradnici na mauzoleju obitelji Račić u Cavtatu (CROSBI ID 596619)

Prilog sa skupa u zborniku | izvorni znanstveni rad | domaća recenzija

Srhoj, Vinko Slavni majstori i nevidljivi pomagači: Meštrović i suradnici na mauzoleju obitelji Račić u Cavtatu // Zbornik Dana Cvita Fiskovića: Majstorske radionice u umjetničkoj baštini Hrvatske / Marinković, Ana ; Milinović, Dino ; Munk, Ana (ur.). Zagreb, 2014. str. 159-168

Podaci o odgovornosti

Srhoj, Vinko

hrvatski

Slavni majstori i nevidljivi pomagači: Meštrović i suradnici na mauzoleju obitelji Račić u Cavtatu

Sjena velikih majstora, odnosno podređivanje izvedbi njihovih djela, često je tijekom povijesti zapriječila individuaciju i svela suradnike i pomagače na projektima poznatih umjetnika na puke izvođače tuđih zamisli. Slučaj Meštrovićeva mauzoleja obitelji Račić u Cavtatu, jedan je takav primjer u kojemu brojnost pomagača od kojih gotovo nijedan nije ostvario značajniju umjetničku karijeru (na mauzoleju rade: S.Peruzzi, J.Škarpa, Š.Dujmović, Ž.Lukić, L.Roguljić, G.Ardini, L.Barufetti, Grassi), samo potvrđuje Meštrovićevu izjavu (odbijenicu), na Rodinovu ponudu da mu se priključi u kiparskoj radionici, da u sjeni velikih stabala ništa ne raste. No isto tako značajan broj zatajnih pomagača i šegrta u radionicama poznatih umjetnika, znao je „pokvariti“ majstorov prvotni koncept, bilo iz nemoći da doslovno slijedi naputak, bilo iz poriva da u njega unese vlastite umjetničke aspiracije. Slučaj iz kunsthistorijske nacionalne memorije izbrisanog hvarskog kipara Šime Dujmovića ogledan je primjer potonuća jedne kiparske darovitosti pod teretom rada za velikog majstora Meštrovića, za kojega je izveo veliki broj djela (najvažnije skulpture mauzoleja u Cavtatu, Amora i Psihu, Ženu s harfom, spomenik Zahvalnosti Francuskoj, Neznanog junaka na Avali, Gospu Petropoljsku, dekorativnu plastiku i karijatide). No isto tako, kako primjećuje još 1922. kritičar lista Dubrovnik, pišući o raspelu za cavtatski mauzolej (izvođač je Dujmović), više se vidi „vajar koji ih je (ruke) iz modela u kamen prenio“ nego Meštrovićev način. Ne relativizira li, dakle, ta naoko usputna kritika neraspoznatljivog Meštrovića, udjele tvorca zamisli djela i manualnog izvođača. Ne govori li udio pomagača na egzemplarnom primjeru cavtatskog mauzoleja da je autorstvo postalo gotovo maglovitom kategorijom, dok su brojne ruke suradnika „kvarile“ i preinačavale majstorov način. Može li se u tom smisli i Dujmovićev rad izvući iz sjene velikog meštra priznajući mu makar onaj dio autorstva gdje je radeći za njega više govorio o sebi.

Ivan Meštrović ; Šime Dujmović ; majstor ; asistent

nije evidentirano

engleski

Famous Masters and Invisible helpers: Meštrović and Assistants in the Mausoleum of Račić family in Cavtat

nije evidentirano

Ivan Meštrović ; Šime Dujmović ; master ; assistant

nije evidentirano

Podaci o prilogu

159-168.

2014.

objavljeno

Podaci o matičnoj publikaciji

Zbornik Dana Cvita Fiskovića: Majstorske radionice u umjetničkoj baštini Hrvatske

Marinković, Ana ; Milinović, Dino ; Munk, Ana

Zagreb:

978-953-175-524-5

Podaci o skupu

Majstorske radionice u umjetničkoj baštini Hrvatske

predavanje

01.01.2014-01.01.2014

Orebić, Hrvatska

Povezanost rada

Povijest umjetnosti