Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi

Kip Bogorodice s djetetom s Gradišća u župi Bosiljevo – djelo nepoznatog gotičkog kipara, baroknog slikara Georga Berra i obnovitelja 20. stoljeća (CROSBI ID 192447)

Prilog u časopisu | izvorni znanstveni rad

Škarić, Ksenija ; Galović, Marijana Kip Bogorodice s djetetom s Gradišća u župi Bosiljevo – djelo nepoznatog gotičkog kipara, baroknog slikara Georga Berra i obnovitelja 20. stoljeća // Portal (Hrvatski restauratorski zavod), (2012), 3; 107-121

Podaci o odgovornosti

Škarić, Ksenija ; Galović, Marijana

hrvatski

Kip Bogorodice s djetetom s Gradišća u župi Bosiljevo – djelo nepoznatog gotičkog kipara, baroknog slikara Georga Berra i obnovitelja 20. stoljeća

Između 2009. i 2012. godine u Hrvatskom restauratorskom zavodu restaurirana je gotička skulptura Bogorodice s Djetetom iz kapele Uznesenja Blažene Djevice Marije na brdu Gradišće iznad Bosiljeva. Ta je skulptura tijekom 17. i 18. stoljeća smatrana čudotvornom, te je kićena i odjevana tekstilnom odjećom, a kapela je privlačila brojne hodočasnike. U 18. stoljeću smještena je na novi glavni oltar koji je 1780. godine oslikao karlovački slikar Georg Berr. Zbog sukoba između župnika i slikara, slučaj je završio na sudu. Sudski spis sačuvan u Hrvatskom državnom arhivu podjednako je zanimljiv za povijesno-umjetničku i kao i za konzervatorsko-restauratorsku struku, jer u njemu nalazimo više tehničkih i tehnoloških detalja o polikromiranju oltara i praksi obnavljanja starih umjetnina u 18. stoljeću. Oltar Uznesenja Blažene Djevice Marije polikromiran je klasicistički, sa mramorizacijama na oltarnoj arhitekturi i poliranim bijelim kipovima, jedino je stara skulptura Bogorodice s Djetetom repolikromirana u tradicionalnom, višebojnom načinu kako bi se istaknuo njezin poseban status i starost. Dodatne podatke o polikromiji pružila su laboratorijska istraživanja koja su pokazala da je polirana bijela pripremljena kao tutkalna boja s olovnom bijelom, a potom polirana ili premazana uljem. Istu tehnologiju polirane bijele nalazimo na glavnom i na bočnim oltarima, premda zasad nema pouzdanih saznanja o tome da li je i bočne oltare polikromirao isti slikar. Detalji na poliranoj bijeloj ukrašeni su mjedenim listićima, dok je na starom kipu Bogorodice slikar upotrebljavao isključivo pravu pozlatu. Restauratorska istraživanja na skulpturi Bogorodice s Djetetom pokazala su mijene kroz koje je ona prolazila, prvenstveno kroz višekratna oslikavanja. Gotička polikromija nije sačuvana, ali je djelomično sačuvana barokna repolikromija Georga Berra iz 1780. godine. Iz tog vremena je neobična posrebrena haljina s cvjetovima naslikanim u lazuri. Skulptura je ponovno oslikana tijekom prve polovine 20. stoljeća, pri čemu haljina nije prebojena, vjerojatno stoga što se intervencija izvodila na licu mjesta na skulpturi odjevenoj u tekstilnu odjeću. Tom prilikom su na mjesečevom licu naslikane oči, što je rijedak slučaj. Skulptura je još jednom prebojena tijekom obnove cijele unutrašnjosti crkve 1988. godine. Tijekom konzervatorsko- restauratorskih radova uklonjen je taj posljednji premaz, a obnovljen izgled koji spaja barokni oslik na haljini s oslikom prve polovine 20. stoljeća na ostalim dijelovima skulpture.

Bosiljevo ; Gradišće ; Georg Berr (Peer ; Böhr) ; polirana bijela ; polikromija ; repolikromija ; gotička skulptura

nije evidentirano

engleski

The sculpture of the Virgin and Child from Gradišće in the Bosiljevo Parish – the work of an unknown gothic sculptor, the baroque painter Georg Berr and 20th-century restorer

nije evidentirano

Bosiljevo ; Gradišće ; Georg Berr (Peer ; Böhr) ; polished white ; polychromy ; repolychromy ; Gothic sculpture

nije evidentirano

Podaci o izdanju

(3)

2012.

107-121

objavljeno

1847-9464

1848-6681

Povezanost rada

Povijest umjetnosti, Znanost o umjetnosti

Poveznice