Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 626151

Spoznajno-istraživački potencijal geografije u znanstvenom sustavu


Šterc, Stjepan: Komušanac, Monika
Spoznajno-istraživački potencijal geografije u znanstvenom sustavu // Geografija u sustavu znanosti i odgojno-obrazovnom sustavu, znanstveni skup povodom obilježavanja 115. godišnjice osnivanja i 65. godišnjice kontinuiranog rada Hrvatskog geografskog društva / dr.sc. Spevec, D., doc.: dr.sc. Vuk, R., (ur.).
Zagreb: Hrvatsko Geografsko Društvo, Zagre, 2012. str. 38-39 (predavanje, domaća recenzija, sažetak, znanstveni)


CROSBI ID: 626151 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Spoznajno-istraživački potencijal geografije u znanstvenom sustavu
(Cognitive- research Potential of Geography in Scientific System)

Autori
Šterc, Stjepan: Komušanac, Monika

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni

ISBN
978-953-7245-13-9

Skup
Geografija u sustavu znanosti i odgojno-obrazovnom sustavu, znanstveni skup povodom obilježavanja 115. godišnjice osnivanja i 65. godišnjice kontinuiranog rada Hrvatskog geografskog društva

Mjesto i datum
Zagreb, Hrvatska, 15.11.2012.,

Vrsta sudjelovanja
Predavanje

Vrsta recenzije
Domaća recenzija

Ključne riječi
potencijal; spoznaja; znanost; sustav; prostor
(potential; cognition; science; system; space)

Sažetak
Znanstveni je sustav sa svim svojim područjima, poljima i granama u osnovi u funkciji cjelokupnog civilizacijskog razvoja, razvoja sposobnosti, misli i spoznaje, općeg napretka, uređenosti različitih prostora, stvaranja novih vrijednosti i očuvanja postojećih, usvajanja činjenica i generalizacija, upoznavanja nepoznatog, dokučivanja i projiciranja zakonitosti, predviđanja budućnosti, logike postojanja, filozofije nastanka, razvoja i nestanka, pronalaženja ili težnje k istini, načina funkcioniranja...razumijevanja objektivne stvarnosti. U njemu je mjesto i geografiji s potpuno istom ulogom, ali sa specifičnostima njezinog predmeta interesa i metodološkog pristupa. Predmetna raznolikost primarni je faktor razlikovanja u tom sustavu, dok je posebna (granska) metodološka razvijenost u funkciji značenja, uloge i reda veličine bitnosti znanstvenih područja, polja, grana i disciplina u ukupnom kretanju, povezivanju, nastanku, opstanku, nestanku i razvoju materijalnog i misaonog svijeta. U toj se objektivnoj stvarnosti formiraju vrlo složeni odnosi, a među najsloženije možemo ubrojiti one koje među sobom razvijaju prirodna osnova najšire shvaćena i društvena nadgradnja, i predmet su zanimanja velikog dijela znanstvenog sustava. Dio tih odnosa nastalih i materijaliziranih na Zemljinoj površini, u prostoru neposredno iznad nje (geografskom prostoru), predmet su interesa geografskog znanstvenog sustava. Predmetna jasnoća i neospornost, objektivno postojeći dio stvarnosti koja nas okružuje, značaj materijaliziranih i misaonih refleksija u konačnom i mjerljivom prostornom (geografskom) sustavu za razumijevanje, organiziranje, funkcioniranje i predviđanje ukupnog razvoja prostora na Zemljinoj površini ima fundamentalno značenje, s obzirom da je taj prostor u osnovi civilizacijskog razvoja, prepoznatljivosti (identiteta), organiziranja, planiranja i predviđanja prevladavajućeg dijela društvene nadgradnje. Otuda slijedi i objektivno značenje i uloga geografije u realnom i integrativnom znanstvenom okviru koju potiskuju naglašene slabosti geografskog metodološkog sustava i prakticizam usvajanja nedefiniranog predmeta interesa i nejasnog teorijskog koncepta. Kad se prakticizmu dodaju osobna zanimanja, samo statističko vrednovanje snage misli, pisanja, izražavanja i spoznaje, nepriznavanje intelektualnih pretpostavki i po njima raznolikosti itd., (što postaje obilježje praktički cijelog „bolonjskog” znanstvenog sustava ubrzanog i površnog akademskog obrazovanja), subjektivne geografske slabosti odredile su i njezin položaj u znanstvenom sustavu, a slijedom toga i u drugim sustavima (odgojno-obrazovnom, društvenom, političkom, javnom poslovnom i slično. Međutim, to ne umanjuje geografski znanstveni potencijal, nego pred nas stavlja veliki izazov i nameće potrebu radikalnijih organizacijsko-tehničkih promjena i javnog djelovanja u funkciji njegove aktivacije. U našem se geografskom prostoru događaju stalne promjene i imanentno su geografski interes, jer slijede prostornu logiku, čije suptilnosti razmatraju i primarno razumiju oni koji se tim prostorom bave, ali na žalost objašnjavaju drugi. Znatan dio tih promjena, posebno na nacionalnoj prostornoj razini, privlači veliki javno-društveni i politički interes, kroz koji bi geografski potencijal, identitet i opću prepoznatljivost geografije te položaj i etabliranje u znanstvenom sustavu bilo moguće bitno usmjeriti i podići. Logika strateškog prostornog povezivanja (Pelješki most), zaštite vlastitog prostora (Gornji horizonti), funkcionalne regionalne podjele, potrebe popisivanja stanovništva, registra stanovništva i teritorijalnih jedinica, regionalnog razvitka itd. samo su neki od izazova u aktivaciji geografskog spoznajnog potencijala.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Pedagogija, Geografija



POVEZANOST RADA


Projekt / tema
119-1191306-1374 - Prostorne značajke demografskih resursa Hrvatske (Aleksandar Toskić, )

Ustanove
Prirodoslovno-matematički fakultet, Zagreb

Profili:

Avatar Url Stjepan Šterc (autor)

Citiraj ovu publikaciju

Šterc, Stjepan: Komušanac, Monika
Spoznajno-istraživački potencijal geografije u znanstvenom sustavu // Geografija u sustavu znanosti i odgojno-obrazovnom sustavu, znanstveni skup povodom obilježavanja 115. godišnjice osnivanja i 65. godišnjice kontinuiranog rada Hrvatskog geografskog društva / dr.sc. Spevec, D., doc.: dr.sc. Vuk, R., (ur.).
Zagreb: Hrvatsko Geografsko Društvo, Zagre, 2012. str. 38-39 (predavanje, domaća recenzija, sažetak, znanstveni)
Šterc, Stjepan: Komušanac, Monika (2012) Spoznajno-istraživački potencijal geografije u znanstvenom sustavu. U: dr.sc. Spevec, D., doc.: dr.sc. Vuk, R., (ur.)Geografija u sustavu znanosti i odgojno-obrazovnom sustavu, znanstveni skup povodom obilježavanja 115. godišnjice osnivanja i 65. godišnjice kontinuiranog rada Hrvatskog geografskog društva.
@article{article, year = {2012}, pages = {38-39}, keywords = {potential, cognition, science, system, space}, isbn = {978-953-7245-13-9}, title = {Cognitive- research Potential of Geography in Scientific System}, keyword = {potential, cognition, science, system, space}, publisher = {Hrvatsko Geografsko Dru\v{s}tvo, Zagre}, publisherplace = {Zagreb, Hrvatska} }