Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Lik Merkura u hrvatskom grafičkom dizajnu između dva svjetska rata (CROSBI ID 47492)

Prilog u knjizi | izvorni znanstveni rad

Magaš Bilandžić, Lovorka Lik Merkura u hrvatskom grafičkom dizajnu između dva svjetska rata // Metamorfoze mita. Mitologija u umjetnosti od srednjeg vijeka do moderne. Zbornik radova znanstvenog skupa "Dani Cvita Fiskovića" / Milinović, Dino ; Belamarić, Joško (ur.). Zagreb: Odsjek za povijest umjetnosti Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, 2012. str. 169-184

Podaci o odgovornosti

Magaš Bilandžić, Lovorka

hrvatski

Lik Merkura u hrvatskom grafičkom dizajnu između dva svjetska rata

Lik rimskog boga Merkura često se javljao u europskom grafičkom dizajnu između dva svjetska rata u oglašavanju velikih međunarodnih sajmova za koje je bio dvostruko simbolički prikladan – kao zaštitnik trgovine i prometa, te glasnik bogova, odnosno prenositelj vijesti. U hrvatskom grafičkom dizajnu Merkur i njegovi atributi (krilate sandale i šešir, te kaducej) sustavno su se koristili od 1920-ih u oblikovanju vizualnog identiteta gospodarskih manifestacija (Zagrebački zbor) i stručne periodike, oglasima i reklamnim kampanjama za pojedinačne proizvode ili usluge, te poštanskim markama i ostalim oblicima akcijedencijskog tiska. U radu je posebna pažnja posvećena reklamnom djelovanju međunarodnog sajma Zagrebački zbor. Merkurov lik se od 1922. redovito javljao u rješenjima za plakate i popratne materijale zbora, a zahvaljujući voditelju Propagandističkog odjela ZZ Pavlu Bolkovcu kombinacija krilatog šešira (petasusa) i početnih slova sajma (ZZ) postala je zaštitnim znakom manifestacije. Tijekom međuratnog perioda za motivom Merkura posezali su brojni autori zborskih plakata – Atelijer Fortuna, Sergije Glumac, Ljubo Babić, Atelijer Tri, Emil Vičić, Petar Kocjančič i dr. Dijapazon njihovih rješenja varirao je od doslovnih i narativnih prikaza do modernih i stiliziranih, a primjenjivali su stilske obrasace različite provenijencije – od art décoa i neoklasicizma do avangardnog leksika. Njihovi realizirani plakati s Merkurovim likom reprezentativni su uzorci vizualne kulture svoga vremena i složene metajezičke strukture koje uspješnim grafičkim oblikovanjem, odnosom riječi i slike, te načinom prikazivanja ukazuju na mnoge važne trenutke iz povijesti Zagrebačkog zbora – od npr. održavanja prvog božićnog sajma (Ljubo Babić, 1927.) do preseljenja na novu lokaciju (Emil Vičić, 1937).

Merkur, Zagrebački zbor (ZZ), grafički dizajn, reklama, plakati

nije evidentirano

engleski

The figure of Mercury in Croatian Graphic Design between the Two World Wars

nije evidentirano

Mercury, Zagreb Fair (ZZ), graphic design, advertising, posters

nije evidentirano

Podaci o prilogu

169-184.

objavljeno

Podaci o knjizi

Metamorfoze mita. Mitologija u umjetnosti od srednjeg vijeka do moderne. Zbornik radova znanstvenog skupa "Dani Cvita Fiskovića"

Milinović, Dino ; Belamarić, Joško

Zagreb: Odsjek za povijest umjetnosti Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu

2012.

978-953-7875-01-5

Povezanost rada

Povijest umjetnosti