Uloga obitelji u emocionalnoj i socijalnoj prilagodbi studenata (CROSBI ID 593566)
Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa
Podaci o odgovornosti
Martinac Dorčić, Tamara ; Smojver-Ažić, Sanja ; Živčić-Bećirević, Ivanka
hrvatski
Uloga obitelji u emocionalnoj i socijalnoj prilagodbi studenata
Početak studija jedan je od normativnih životnih prijelaza koji za neke pojedince može biti vrlo stresan i postavlja zahtjeve za brojnim prilagodbama, a posebno za studente koji su se zbog studija odvojili od svoje obitelji. Pretpostavlja se da je prilagodba na studij složen konstrukt koji se najčešće razmatra s tri aspekta. Akademska prilagodba odnosi se na udovoljavanje različitim obrazovnim zahtjevima s kojima se studenti susreću na studiju, socijalna prilagodba procjenjuje koliko se dobro studenti nose s interpersonalnim iskustvima na fakultetu (poput sklapanja prijateljstava, priključivanja grupama i sl.), dok emocionalna prilagodba odražava u kojoj mjeri studenti doživljavaju psihološke ili tjelesne simptome stresa. Cilj rada bio je ispitati emocionalnu i socijalnu prilagodbu studenata koji su promijenili mjesto boravka i onih koji su ostali kod kuće, te provjeriti doprinos socijalne podrške prijatelja i obitelji u objašnjenju prilagodbe. Ispitivanjem je obuhvaćeno 206 studenata, od toga 101 student koji je ostao kod kuće te 105 onih koji su zbog studija promijenili mjesto boravka. Primijenjena je Skala prilagodbe studenata na studij (SACQ), Multidimenzionalna skala percipirane socijalne podrške, te subskala Obiteljski problemi iz Ljestvice prilagodbe na studij (CAS). Utvrđeno je da se dvije grupe studenata ne razlikuju u početnoj i završnoj socijalnoj prilagodbi, kao niti u percepciji socijalne podrške obitelji i prijatelja. Studenti koji su se odvojili od svoje obitelji slabije su emocionalno prilagođeni i na početku i nakon tri godine studiranja. Provedene su dvije hijerarhijske regresijske analize kojima je utvrđeno da ispitane varijable bolje objašnjavaju emocionalnu nego socijalnu prilagodbu studenata nakon tri godine studija. Nakon kontrole početne emocionalne prilagodbe, socijalna podrška obitelji i prijatelja značajno doprinosi emocionalnoj prilagodbi samo kod studenata koji su ostali kod kuće. Kod onih koji su promjenili mjesto boravka važna je njihova percepcija obiteljskih problema. Nakon kontrole početne socijalne prilagodbe, kod studenata koji su ostali kod kuće kasniju socijalnu prilagodbu objašnjava samo podrška obitelji, dok je kod onih koji su otišli od kuće bitna socijalna podrška prijatelja. Rezultati upućuju na razlike u značaju različitih izvora podrške za emocionalnu i socijalnu prilagodbu studenata s obzirom na to jesu li se zbog studija odvojili od obitelji ili ne, o čemu bi trebalo voditi računa u kreiranju preventivnih i intervencijskih programa.
emocionalna i socijalna prilagodba; socijalna podrška obitelji i prijatelja; obiteljski problemi
nije evidentirano
engleski
The role of the family in students` emotional and social adjustment to college
nije evidentirano
emotional and social adjustment; social support of family and friends; family problems
nije evidentirano
Podaci o prilogu
160-160.
2012.
objavljeno
Podaci o matičnoj publikaciji
Psihološki aspekti suvremene obitelji, braka i roditeljstva : knjiga sažetaka
Brajša Žganec, Andrea ; Lopižić, Josip ; Penezić, Zvjezdan
Zagreb: Hrvatsko psihološko društvo (HPD)
978-953-55079-1-8
Podaci o skupu
20. Godišnja konferencija hrvatskih psihologa
predavanje
07.11.2012-10.11.2012
Dubrovnik, Hrvatska