Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi

"Denn es ist Schoenheit in der Welt". Aesthetische Momente im Werk De essentiis des Hermann aus Dalmatien. (CROSBI ID 90972)

Prilog u časopisu | izvorni znanstveni rad

Posavac, Zlatko "Denn es ist Schoenheit in der Welt". Aesthetische Momente im Werk De essentiis des Hermann aus Dalmatien. // Studia historiae philosophiae Croaticae, 4 (1999), 4; 23-30-x

Podaci o odgovornosti

Posavac, Zlatko

njemački

"Denn es ist Schoenheit in der Welt". Aesthetische Momente im Werk De essentiis des Hermann aus Dalmatien.

Nimalo zanemariv događaj objavljivanja tiskom glavnog djela Hermana Dalmatina De essentiis s izvornim latinskim tekstom i pararelnim hrvatskim prijevodom u Hrvatskoj nije pobudio nekih ozbiljnijih znanstvenih razmatranja pripadne mu estetičke problematike čak ni u obliku upozorenja na (ne)postojanje takve tematizacije u svjetskoj literaturi. Donekle iznenađujuće jer je riječ o važnom udjelu Hermanova opusa u povijesti zapadnoeuropske kulture uopće! Zbog toga je proučavanju glavnog djela Hermana Dalmatina, filozofa i učenjaka koji je prvi na Zapadu preveo Kur'an, potrebno dodati još i estetičku dimenziju kao konstitutivnu komponentu spisa De essentiis. Hermanovi estetički nazori razmatrani su stoga neodvojeni od njegove filozofije u cjelini, u obzoru "dinamičkog karaktera epohe" koja prema shvaćanjima nekih historiografa strukturira svojevrsnu "renesanseu 12. stoljeća". Hermanovi se estetički nazori prikazani u svjetlu neposrednih utjecaja teologijske i filozofijske škole u Chartresu, unurtar sklopa srednjovjekovno-kršćanskih estetičkih nazora nastalih pod utjecajem tragova pitagorejsko-platonske struje mišljenja. Upozoreno je na nekoliko najvažnijih pojmovno-kategorijalnih kompleksa. Za Hermana se npr. pojam forme očituje i u estetičkoj funkciji. Nadalje, Herman se služi ključnim toposom srednjovjekovnog tumačenja Božjeg stvaranja usporedbom s umjetnikom (summus artifex) i umjetnosšću iz koje će u obratnom izvodu tijekom povijesti proizići poimanje umjetnosti kao stvaralaštva. U tom kontekstu postaje razumljivim zašto je umjetnost srednjovjekovlja, navlastito pjesnička, impregnirana simboličkim i alegorijskim značenjima. Herman osim toga slijedi vrlo tipičnu tradiciju koncepta estetičke kozmologije, svijeta kao matematički odredive harmonije manifestne u fenomenu musica coelestis (glazba sfera) s jedne, i u dinstinktivno korespondentnim fenomenima musica humana s druge, ovozemaljske strane. Otud je Hermanu moguća za srednji vijek važna tvrdnja o postojanju ljepote u svijetu, koja doduše nije ovosvjetska sui generis, ali pripada onome što uistinu jest u svijetu. tako je srednjovjekovlje, iz čije se tradicije i Hermanovom zaslugom prepoznala mogućnost preporoda antike, na estetičkom planu imanentnom smisleno-povijesnom pretpostavkom dolazećoj epohi humanizma i renesanse.

estetika; srednji vijek; ljepota; pjesništvo; sedam slobodnih umijeća; sklad

nije evidentirano

engleski

"Denn es ist Schoenheit in der Welt". Aesthetic Moments in the Work De essentiis by Herman Dalmata

nije evidentirano

aesthetic; Medival Age; beauty; poetry; septem artes liberales; harmony

nije evidentirano

Podaci o izdanju

4 (4)

1999.

23-30-x

objavljeno

0353-9482

Povezanost rada

Filozofija