Narječja hrvatskoga jezika - od dječje recepcije do metodičkog konteksta (CROSBI ID 46998)
Prilog u knjizi | izvorni znanstveni rad
Podaci o odgovornosti
Turza-Bogdan, Tamara
hrvatski
Narječja hrvatskoga jezika - od dječje recepcije do metodičkog konteksta
Jedan je od temeljnih ciljeva nastave hrvatskoga jezika u osnovnoj školi razvijanje „poštovanja prema jeziku hrvatskoga naroda, njegovoj književnosti i kulturi.“ (Nastavni plan i program za osnovnu školu, 2006, 25). Iz njega proizlaze zadaće kontinuiranog osnovnoškolskog usvajanja tema o trima narječjima hrvatskoga jezika: kajkavskome, štokavskome i čakavskome kao i usvajanje jezičnoga standarda te jezika u ostalim priopćajnim situacijama. Istraživanja učeničke recepcije kajkavskoga narječja i književnosti pokazala su da recepcija govornog ili ne govornog narječja otvara mogućnosti različitih tumačenja u metodičkom kontekstu. Prema tome možemo govoriti o različitim mogućnostima pristupa i razinama ovladanosti narječjem s obzirom na govornike koji ga usvajaju. Učenici iskazuju interes prema narječju ili zbog toga što im je on dio materinskog idioma ili pak zato što to nije već predstavlja relativno nepoznati sadržaj. Iskazani interes morao bi postati metodički poticaj u nastavi. U radu se prikazuju rezultati istraživanja promišljanja učitelja mlađih razreda osnovne škole o narječjima hrvatskoga jezika. Ispitivane su okolnosti koje utječu na poučavanje o narječjima: svjesnost o vrijednosti narječja unutar hrvatskoga jezika, poznavanje načina usvajanja standardnog jezika pomoću narječja, načini pripremanja za nastavu i problemi pri poticanju jezičnih djelatnosti na narječjima. Uspoređuju su rezultati istraživanja u različitim govornim sredinama s obzirom na kajkavsko narječje koje je u središtu istraživanja. Raspravlja se o sličnostima i razlikama u promišljanjima učitelja s obzirom na govorno i ne govorno narječje.
narječja hrvatskoga jezika, recepcija, osnovna škola, kompetencije učitelja
nije evidentirano
engleski
Croatian dialects – from child's reception to methodological context
nije evidentirano
Croatian language dialects, reception, elementary school, teachers' competences
nije evidentirano
Podaci o prilogu
571-582.
objavljeno
Podaci o knjizi
Contemporary Foreign Language Education: Linking Theory into Practice
Akbarov, Azamat ; Cook, Vivian
Sarajevo: Internacionalni Burč univerzitet
2012.
978-9958-834-08-0