Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Vlačićeva teološka antropologija (CROSBI ID 46947)

Prilog u knjizi | izvorni znanstveni rad

Kordić, Ivan Vlačićeva teološka antropologija // Matija Vlačić Ilirik (III) / Marina Miladinov (ur.). Labin: Grad Labin, 2012. str. 21-47

Podaci o odgovornosti

Kordić, Ivan

hrvatski

Vlačićeva teološka antropologija

Iako je Matija Vlačić u misaonim krugovima zapadne civilizacije našao svoje nezaobilazno mjesto na području biblijske hermeneutike i egzegeze, nedvojbeno je da mu gotovo ista važnost pripada i u promišljanju pitanja antroplogogije, osobito one teološke. Jer, u središtu njegove pozornosti stoji prije svega čovjek u njegovoj biti, čovjek kao Božje stvorenje, kao Božji dar, koji je izvorno bio dobar, ali je istočnim grijehom na neki način postao izvorno zao. Ova misao njega uvijek nanovo zaokuplja, i to u kontekstu reformacijskog pitanja o razorenosti čovjekove biti u padu. Rabeći pritom skolastičnu terminologiju, Vlačić se možda i protiv svoje volje i nesvjesno dao uvući u filozofijsko razglabanje pitanja supstancije i akcidenta, koje onda prenosi na teologijsko područje, želeći razjasniti svoje stajalište o supstancijalnoj, a na akcidentalnoj razorenosti, pokvarenosti čovjekove biti istočnim grijehom. Vlačić je, naime, radikalan i neumoljiv u svom stajalištu da je čovjek nakon pada supstancijalno razoren, da je njegova egzistencija «malum positivum», koliko god on bio otvoren i za novo rođenje. A ovo prije svega zbog Božje milosti i gotovo pasivne otvorenosti prema njoj. Osobito su grijehom uništeni njegov razum i njegova volja, u bitnome su nemoćni, njihova se slabašna moć iscrpljuje na području tjelesnosti i umske ograničenosti. Zbog ovog stajališta on se sukobljavao ne samo s Rimskom crkvom, nego i s mnogim kontrahentima iz njegova reformacijskog okružja, osobito sa Strigelom. Pritom je u svom radikalizmu nerijetko ostajao usamljen, iako je uvijek nanovo i sebe i druge uvjeravao da se u svom mišljenju može pozivati i na Pismo i na predaju (osobito na Augustina) i na Luthera, pa čak i na grčku, rimsku i skolastičnu filozofiju.

teologija, antropologija, dobro, zlo, pokvarenost, razum, volja, vjera

nije evidentirano

engleski

Flacius' theological anthropology

nije evidentirano

theology, anthropology, good, evil, corruption, reason, will, faith

nije evidentirano

Podaci o prilogu

21-47.

objavljeno

Podaci o knjizi

Matija Vlačić Ilirik (III)

Marina Miladinov

Labin: Grad Labin

2012.

978-953-99454-7-1

Povezanost rada

Filozofija