Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 593561

Uloga sramežljivosti i emocionalne izražajnosti u sklonosti somatizaciji kod adolescenata


Grabar, Ana
Uloga sramežljivosti i emocionalne izražajnosti u sklonosti somatizaciji kod adolescenata 2012., diplomski rad, diplomski, Hrvatski studiji, Zagreb, Hrvatska


Naslov
Uloga sramežljivosti i emocionalne izražajnosti u sklonosti somatizaciji kod adolescenata
(The role of shyness and emotional expressiveness in somatizacion tendencies among adolescents)

Autori
Grabar, Ana

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, diplomski rad, diplomski

Fakultet
Hrvatski studiji

Mjesto
Zagreb, Hrvatska

Datum
5.09.

Godina
2012

Stranica
62

Mentor
Brajša-Žganec, Andreja

Ključne riječi
Adolescencija; somatizacija; emocionalna izražajnost; sramežljivost
(Adolescence; somatization; emotional expressiveness; shyness)

Sažetak
Istraživanje je provedeno s ciljem utvrđivanja uloge sramežljivosti i emocionalne izražajnosti u sklonosti somatizaciji kod adolescenata. Učenici gimnazije (N=218) iz prigodno odabrane škole su tijekom nastave odgovarali na čestice iz Skale somatizacije (Achenbach i Rescola, 2001 ; prema Brajša-Žganec, Raboteg-Šarić, Šakić i Kotrla Topić, 2008), Skale sramežljivosti (Cheek i Buss, 1981 ; prema Burušić, 2003) i Ljestvice emocionalne izražajnosti (Kring, Smith i Neale, 1994 ; prema Kalebić-Maglica, 2007). Obradom podataka utvrđeno je kako su djevojke u usporedbi sa mladićima sklonije otvoreno izražavati vlastite emocije te češće od mladića izvještavaju o somatizacijskim tegobama. Spolne razlike u sramežljivosti nisu utvrđene. Nisu utvrđene razlike u ispitivanim konstruktima s obzirom na dob i odrednice socioekonomskog statusa, izuzev nalaza da su djevojke čiji očevi rade manje emocionalno izražajne od djevojaka čiji su očevi nezaposleni. Analizom rezultata na Skali somatizacije utvrđeno je kako 1.4% učenika osjeća neku od somatskih tegoba svakodnevno, a kod 6.9% učenika su takve tegobe prisutne 2-3 puta tjedno. U ostalih se učenika tjelesne tegobe javljaju rjeđe, no samo 3.2% učenika tvrdi da ih ne osjeća nikada. Izračunom Pearsonove korelacije utvrđena je neznatna povezanost somatizacije sa sramežljivosti te neznatna negativna povezanost sramežljivosti i emocionalne izražajnosti. Veza somatizacije i ekspresije emocija nije se pokazala značajnom. Regresijskom analizom utvrđeno je kako sramežljivost i spol objašnjavaju tek mali postotak varijance somatizacije.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Psihologija



POVEZANOST RADA


Projekt / tema
194-1941558-1527 - Odrednice roditeljstva, obiteljski odnosi i psihosocijalna dobrobit djece (Zora Raboteg-Šarić, )

Ustanove
Institut društvenih znanosti Ivo Pilar, Zagreb