Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi

Župna crkva Bezgrešnog začeća Blažene Djevice Marije u Valpovu – podrijetlo arhitektonskog tipa i kontekst (CROSBI ID 186193)

Prilog u časopisu | izvorni znanstveni rad

Horvat-Levaj, Katarina ; Turkalj Podmanicki, Margareta Župna crkva Bezgrešnog začeća Blažene Djevice Marije u Valpovu – podrijetlo arhitektonskog tipa i kontekst // Radovi Instituta za povijest umjetnosti, 35 (2011), 157-176

Podaci o odgovornosti

Horvat-Levaj, Katarina ; Turkalj Podmanicki, Margareta

hrvatski

Župna crkva Bezgrešnog začeća Blažene Djevice Marije u Valpovu – podrijetlo arhitektonskog tipa i kontekst

Župna crkva Bezgrešnog začeća Blažene Djevice Marije u Valpovu (1733.–1736.), izuzetna jednako po svojoj prostornoj organizaciji kao i po oblikovanju vanjštine, nastaje u posebnim okolnostima nakon oslobođenja Slavonije od Osmanlija. U okviru tadašnje habsburške politike, staro valpovačko vlastelinstvo sa srednjovjekovnim burgom biva darovnicom Karla VI. infeudirano barunu Petru Antunu Hilleprandu von Prandau, koji inicira gradnju monumentalne župne crkve, naručivši projekt u Beču, kako to svjedoči bogata arhiva vlastelinstva, pohranjena u Državnom arhivu u Osijeku. U skladu je s podrijetlom projekta i prostorna organizacija crkve. Riječ je o inovativnoj građevini monumentalnih dimenzija s dvotravejnim kupolasto svođenim brodom, užim križno svođenim i polukružno zaključenim svetištem i pročelnim zvonikom. Tip dvotravejne dvoranske crkve ostvaren u Valpovu svojevrsna je inovacija Johanna Lucasa von Hildebrandta, inspirirana poznatom milanskom crkvom San Fedele (1569.), koju taj veliki austrijski arhitekt realizira na nizu crkava građenih pod patronatom visokoga plemstva, počam od župne crkve u Seelowitzu u Moravskoj (1722.–1727.), s integriranim pročelnim zvonikom, do župnih crkava u Aspersdorfu (1730.), Stranzendorfu (1733.) i Großstelzendorfu (1735.–1737.). Navedeni arhitektonski tip preuzimaju i dalje razvijaju Hildebrandtovi suvremenici, a posebno njegov najizravniji sljedbenik, bečki arhitekt Franz Anton Pilgram. Upravo njegov projekt za župnu crkvu u Münchendorfu (1740.) pokazuje i u proporcijama i u obradi detalja veliku sličnost sa župnom crkvom u Valpovu. Sve navedeno, dakako, ne začuđuje kada uzmemo u obzir bečko podrijetlo i dvorski status naručitelja i donatora župne crkve u Valpovu.Trebat će proći više od dva desetljeća da prostorna obilježja valpovačke župne crkve uđu u širu primjenu na tlu Slavonije, dok njezine dimenzije i monumentalnost ostaju, uz tek poneki izuzetak, na tom području nenadmašene.

Valpovo ; Beč ; visoki barok ; tip crkve s dvotravejnim brodom ; Johan Lucas von Hildebrandt ; Franz Anton Pilgram

nije evidentirano

engleski

Parish Church of the Immaculate Conception of the Virgin Mary in Valpovo - Origins of Its Architectural Type and Context

nije evidentirano

Valpovo ; Vienna ; Mature Baroque ; church with a double-bay nave ; Johan Lucas von Hildebrandt ; Franz Anton Pilgram

nije evidentirano

Podaci o izdanju

35

2011.

157-176

objavljeno

0350-3437

1845-4534

Povezanost rada

Povijest umjetnosti

Poveznice