Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 588995

Paradigme moderne hrvatske dramske pedagogije (Razvoj dramsko-pedagoških ideja u Hrvatskoj tijekom 19. i 20. stoljeća)


Krušić, Vladimir
Paradigme moderne hrvatske dramske pedagogije (Razvoj dramsko-pedagoških ideja u Hrvatskoj tijekom 19. i 20. stoljeća), 2012., doktorska disertacija, Filozofski fakultet, Zagreb


CROSBI ID: 588995 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Paradigme moderne hrvatske dramske pedagogije (Razvoj dramsko-pedagoških ideja u Hrvatskoj tijekom 19. i 20. stoljeća)
(Paradigms of the modern Croatian drama pedagogy (Development of ideas on drama education in Croatia in the 19th and 20th century))

Autori
Krušić, Vladimir

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, doktorska disertacija

Fakultet
Filozofski fakultet

Mjesto
Zagreb

Datum
19.07

Godina
2012

Stranica
327

Mentor
Senker, Boris ; Pandžić, Vlado

Ključne riječi
Dramska pedagogija; dramski i kazališni odgojni rad s djecom i mladeži; drama kao medij učenja i podučavanja; kazalište kao vrijednost po sebi; kazalište kao predstava; školsko kazalište; kazalište kao medij učenja i podučavanja; kazalište za odgoj gledatelja; kazalište za odgoj izvođača; kazalište kao umjetnost; „škola rada“; dramatizacija; školske svečanosti; dječje/omladinsko kazalište; „kazalište za narod“; „seljačko kazalište“.
(Drama pedagogy; educational drama/theatre work with children and youth; drama as learning and teaching medium; theatre as value in itself; theatre as production; school theatre; theatre as learning and teaching medium; theatre for education of spectator; theatre for education of performer; theatre as art; “school of work“; dramatization; school celebrations; children/youth theatre; “theatre for people”; “peasant theatre”.)

Sažetak
Polazna je pretpostavka ovog istraživanja da dramska pedagogija u Hrvatskoj ima svoju povijest i protagoniste te svoje paradigme, implicirane ili otvoreno zastupane. Za prepoznavanje i utvrđivanje ključnih točaka razvoja ideja i praksi koje se odnose na odgojnu uporabu dramskog i kazališnog rada u modernoj Hrvatskoj poslužili smo se nekim osnovnim paradigmama suvremene dramske pedagogije kao općim vrijednosnim obrascima, čiji korijeni i podrijetlo u pravilu sežu dublje u kazališnu i/ili pedagošku prošlost, u čijem smo svjetlu istraživali i procjenjivali dramsko-pedagoške ideje, namjere, događaje i povijesna iskustva u dokumentima, člancima, knjigama, novinama, pedagoškoj i kazališnoj periodici, dramskim tekstovima i osobnim svjedočanstvima te pedagoškoj i teatrološkoj literaturi. Povijest moderne Hrvatske, tj. razdoblje koje počinje s rađanjem modernoga hrvatskoga građanskog društva u prvoj polovici 19. stoljeća, odredili smo kao povijesni okvir u kojem ćemo istraživati te razotkrivati nastojanja i njihove nositelje koji su promicali i zagovarali kazalište te dramski rad kao oblik odgoja. Najveći dio rada sadrži pregled i opis ideja, koncepata, aktivnosti te njihovih autora i nositelja sukladno pojavljivanju i doprinosu razvoju dramskoga i kazališnoga odgojnog rada u Hrvatskoj: od prvih (neprihvaćenih) ideja prethodnika nadahnutih europskim prosvjetiteljstvom, preko ideja ilirskih preporoditelja o moralnom i nacionalnom odgoju naroda pomoću kazališta u prvoj polovici 19. stoljeća, do stvaranja hrvatske pedagogije i školskog sustava kao rasadišta naprednih pedagoških koncepcija u drugoj polovici 19. stoljeća te širenja amaterskoga kazališnog djelovanja kao prostora „prosvjetnog“ iskazivanja građanskih kulturnih, društvenih i političkih nakana, rađanja i procvata kazališnog i dramskog rada s djecom i mladeži na prijelazu iz 19. u 20. stoljeće te u prvoj polovici 20. stoljeća. Istraživanje je potvrdilo da u povijesti hrvatske pedagogije, ali i kazališta, dramsko-pedagoška iskustva imaju svoje mjesto, ključne točke i etape razvoja te da su se – u povezanosti sa srodnim kretanjima u širem međunarodnom kontekstu – razvijala kao sastavni dio nastojanja nastajućega hrvatskoga građanskog društva za uspostavom svoje demokratski uređene nacionalne zajednice i kulture. Nastojalo je odgojiti svoje članove kao samosvjesne, obrazovane te društveno i moralno odgovorne osobe sposobne za ostvarivanje ideala narodne građanske zajednice. Tom su cilju, kao „općem dobru“ kojem valja težiti, bili usmjereni svi glavni napori političkih, intelektualnih i kulturnih snaga nacionalno opredijeljenoga građanstva. Taj je ideal pokretao glavne oblikovatelje hrvatskoga školstva i pedagogije u drugoj polovici 19. stoljeća, a na toj je svjetonazorskoj usmjerenosti utemeljena prosvjetna misija hrvatskih kazališnih amatera u prvoj polovici 20. stoljeća. S druge strane, ubrzana modernizacija i usložnjivanje svakodnevnoga života nakon Prvoga svjetskog rata – njegova sekularizacija, socijalna i politička raslojavanja, urbanizacija, stvaranje popularne ili masovne kulture – stvorili su novi policentrični kulturni, intelektualni i duhovni prostor te omogućili pojavu novih publika i novih kulturnih protagonista, među ostalim i dječje publike, pa dakle i „kazališta za djecu“ te „dječjeg kazališta“ kao novoga društvenog/kulturnog/odgojnog oblika aktivnosti djece i mladeži. Usprkos složenim društvenim i političkim odnosima – ali sukladno osnovnim tijekovima modernizacije društva i širenju građanskih vrijednosti, potreba i kulture – hrvatsko školstvo i pedagogija, osnaženi tada aktualnim naprednim pedagoškim teorijama, doživljuju među dvama svjetskim ratovima novi razvojni zamah pri čemu su pedagoški koncepti „radne škole“ potaknuli pravi procvat dramskih postupaka u školskim metodikama stvorivši tako osnovu za cjelovito teorijsko osmišljavanje dramskoga i kazališnoga odgojnog rada s djecom i mladeži kao specifičnoga samostojnog polja pedagoškog rada. Taj plodni razvoj doživljuje svoj kraj u razdoblju ratne hrvatske države koja je radikalnom provedbom svojih isključivih političkih ciljeva te totalitarnim ideološkim pritiskom na sve segmente i razine društvenog i osobnog te materijalnog i duhovnog života svojih građana okončala dotadašnja nastojanja i smjerove dramsko-pedagoških djelovanja nastojeći neke od njih prisvojiti, primjerice, prosvjetno djelovanje kazališnih amatera – dok je drugima, primjerice, dramskim oblicima školskoga rada, jednostavno onemogućila daljnje metodičko profiliranje i teorijsko osmišljavanje. Promatraju li se kroz prizmu današnjih djelatnih dramsko-pedagoških paradigmatskih obrazaca uočene ideje i modeli rada – jedno i pol stoljeće oblikovani raznovrsnim utjecajima iz različitih kulturnih i pedagoških okruženja – pokazat će mnoga obilježja aktualnih oblika dramsko-pedagoške prakse te uputiti na preispitivanje dominantne predodžbe povijesti suvremene dramske pedagogije (danas tumačenu izrazito anglocentrično) u svjetlu sličnih iskustava i smjerova koji su se javljali u kulturnim i pedagoškim povijestima zemalja izvan anglosaksonskog okruženja.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Pedagogija, Filologija, Znanost o umjetnosti



POVEZANOST RADA


Ustanove:
Filozofski fakultet, Zagreb

Profili:

Avatar Url Boris Senker (mentor)

Avatar Url Vlado Pandžić (mentor)


Citiraj ovu publikaciju

Krušić, Vladimir
Paradigme moderne hrvatske dramske pedagogije (Razvoj dramsko-pedagoških ideja u Hrvatskoj tijekom 19. i 20. stoljeća), 2012., doktorska disertacija, Filozofski fakultet, Zagreb
Krušić, V. (2012) 'Paradigme moderne hrvatske dramske pedagogije (Razvoj dramsko-pedagoških ideja u Hrvatskoj tijekom 19. i 20. stoljeća)', doktorska disertacija, Filozofski fakultet, Zagreb.
@phdthesis{phdthesis, author = {Kru\v{s}i\'{c}, V.}, year = {2012}, pages = {327}, keywords = {Dramska pedagogija, dramski i kazali\v{s}ni odgojni rad s djecom i mlade\v{z}i, drama kao medij u\v{c}enja i podu\v{c}avanja, kazali\v{s}te kao vrijednost po sebi, kazali\v{s}te kao predstava, \v{s}kolsko kazali\v{s}te, kazali\v{s}te kao medij u\v{c}enja i podu\v{c}avanja, kazali\v{s}te za odgoj gledatelja, kazali\v{s}te za odgoj izvo\dja\v{c}a, kazali\v{s}te kao umjetnost, „\v{s}kola rada“, dramatizacija, \v{s}kolske sve\v{c}anosti, dje\v{c}je/omladinsko kazali\v{s}te, „kazali\v{s}te za narod“, „selja\v{c}ko kazali\v{s}te“.}, title = {Paradigme moderne hrvatske dramske pedagogije (Razvoj dramsko-pedago\v{s}kih ideja u Hrvatskoj tijekom 19. i 20. stolje\'{c}a)}, keyword = {Dramska pedagogija, dramski i kazali\v{s}ni odgojni rad s djecom i mlade\v{z}i, drama kao medij u\v{c}enja i podu\v{c}avanja, kazali\v{s}te kao vrijednost po sebi, kazali\v{s}te kao predstava, \v{s}kolsko kazali\v{s}te, kazali\v{s}te kao medij u\v{c}enja i podu\v{c}avanja, kazali\v{s}te za odgoj gledatelja, kazali\v{s}te za odgoj izvo\dja\v{c}a, kazali\v{s}te kao umjetnost, „\v{s}kola rada“, dramatizacija, \v{s}kolske sve\v{c}anosti, dje\v{c}je/omladinsko kazali\v{s}te, „kazali\v{s}te za narod“, „selja\v{c}ko kazali\v{s}te“.}, publisherplace = {Zagreb} }
@phdthesis{phdthesis, author = {Kru\v{s}i\'{c}, V.}, year = {2012}, pages = {327}, keywords = {Drama pedagogy, educational drama/theatre work with children and youth, drama as learning and teaching medium, theatre as value in itself, theatre as production, school theatre, theatre as learning and teaching medium, theatre for education of spectator, theatre for education of performer, theatre as art, “school of work“, dramatization, school celebrations, children/youth theatre, “theatre for people”, “peasant theatre”.}, title = {Paradigms of the modern Croatian drama pedagogy (Development of ideas on drama education in Croatia in the 19th and 20th century)}, keyword = {Drama pedagogy, educational drama/theatre work with children and youth, drama as learning and teaching medium, theatre as value in itself, theatre as production, school theatre, theatre as learning and teaching medium, theatre for education of spectator, theatre for education of performer, theatre as art, “school of work“, dramatization, school celebrations, children/youth theatre, “theatre for people”, “peasant theatre”.}, publisherplace = {Zagreb} }




Contrast
Increase Font
Decrease Font
Dyslexic Font