UTJECAJ STARENJA NA GRANIČNU ČVRSTOĆU BRODSKOG TRUPA (CROSBI ID 372872)
Ocjenski rad | doktorska disertacija
Podaci o odgovornosti
Jurišić, Paul
Parunov, Joško
hrvatski
UTJECAJ STARENJA NA GRANIČNU ČVRSTOĆU BRODSKOG TRUPA
U radu je provedena analiza korozijskih istrošenja tankera s jednostrukom oplatom na temelju izmjera debljina elemenata trupa iz baze Hrvatskog registra brodova (HRB) s periodičnih pregleda brodova u službi nakon 10, 15 i 20 godina. Matematički model koji opisuje vremensku propagaciju korozije kalibriran je na temelju mjerenja nakon 10 i 15 godina. Predviđanje korozijskih istrošenja na osnovi tako kalibriranog matematičkog modela vrlo dobro se slaže s izmjerenim korozijskim istrošenjima nakon 20 godina. Istraživanje je provedeno kako za globalni gubitak momenta otpora glavnog rebra, tako i za lokalna istrošenja palubne konstrukcije tankera. Definiran je model jednoosno opterećene ploče i ukrepljenog panela primjenom nelinearne metode konačnih elemenata (NMKE). Model NMKE je provjeren usporedbom s dvije verificirane metode za proračun kolapsa ploča i panela: metodom iz Usuglašenih pravila za projektiranje tankera, te programom PULS klasifikacijskog društva Det Norske Veritas. Na temelju provedene komparativne analize zaključeno je da model NMKE daje vjerodostojne rezultate pa se primjena modela mogla uzeti u obzir kod daljnjih analiza čvrstoće panela palubne konstrukcije oslabljene djelovanjem nejednolikih korozijskih istrošenja i zamornih pukotina. Ovakvi uvjeti, koji odgovaraju realnim uvjetima istrošenja brodskih konstrukcija, mogu se simulirati pomoću NMKE, dok su preostale metode koje propisuju pravila klasifikacijskih društava pogodne samo za jednolika korozijska istrošenja. Analizirane su dvije metode proračuna granične čvrstoće: metoda jednog koraka uz pomoć programa PULS i metoda progresivnog kolaps korištenjem programa MARS, klasifikacijskog društva Bureau Veritas. Pokazano je da metoda jednog koraka daje do 2% niže rezultate proračuna granične čvrstoće u odnosu na metodu progresivnog kolapsa. Predložen je način analize utjecaja nejednolikih korozijskih istrošenja i zamornih pukotina na graničnu čvrstoću trupa inkorporiranjem rezultata kolapsa panela dobivenih NMKE u metodu jednog koraka. U završnom poglavlju rada predložen je niz praktičnih postupaka kao pomoć u proceduri inspekcije i održavanja brodova u službi. Predložene su korozijske mape kojima se vizualno može procijeniti kada će konstrukcijski element trebati zamjenu zbog prekomjernih korozijskih istrošenja. Predložene su i metode planiranja inspekcijskih pregleda koje kombiniraju degradirajuće učinke napredovanja korozije kroz godine službe s fizikalno utemeljenim proračunskim postupcima određivanja nosivosti oslabljene konstrukcije trupa. Na taj se način međusobno prožimaju metode razvijene u prethodnim poglavljima rada.
tanker za prijevoz nafte; korozijska istrošenja; zamorne pukotine; inspekcijski pregledi; ukrepljeni panel; kolapsna čvrstoća; nelinearna metoda konačnih elemenata; granična čvrstoća brodskog trupa
nije evidentirano
engleski
Ultimate Hull Girder Strength of an Aging Ship
nije evidentirano
oil tanker; corrosion wastage; fatigue cracks; ship survey; stiffened panel; collapse strength; nonlinear finite element method; ultimate strength of ship hull
nije evidentirano
Podaci o izdanju
131
29.06.2012.
obranjeno
Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj
Fakultet strojarstva i brodogradnje
Zagreb