Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 581801

Učinci roditeljskog odgojnog stila i kvalitete prijateljstva na dobrobit adolescenata


Raboteg-Šarić, Zora; Šakić, Marija
Učinci roditeljskog odgojnog stila i kvalitete prijateljstva na dobrobit adolescenata // XVIII. Dani psihologije u Zadru - Sažeci radova / Penezić, Zvjezdan ; Ćubela Adorić, Vera ; Ombla, Jelena ; Slišković, Ana ; Sorić, Izabela ; Valerjev, Pavle ; Vulić-Prtorić, Anita (ur.).
Zadar: Sveučilište u Zadru, Odjel za psihologiju, 2012. str. 133-133 (predavanje, domaća recenzija, sažetak, znanstveni)


Naslov
Učinci roditeljskog odgojnog stila i kvalitete prijateljstva na dobrobit adolescenata
(The effects of parenting styles and friendship quality on adolescent well-being)

Autori
Raboteg-Šarić, Zora ; Šakić, Marija

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni

Izvornik
XVIII. Dani psihologije u Zadru - Sažeci radova / Penezić, Zvjezdan ; Ćubela Adorić, Vera ; Ombla, Jelena ; Slišković, Ana ; Sorić, Izabela ; Valerjev, Pavle ; Vulić-Prtorić, Anita - Zadar : Sveučilište u Zadru, Odjel za psihologiju, 2012, 133-133

ISBN
978-953-7237-34-9

Skup
XVIII. Dani psihologije u Zadru

Mjesto i datum
Zadar, Hrvatska, 24-26.05.2012

Vrsta sudjelovanja
Predavanje

Vrsta recenzije
Domaća recenzija

Ključne riječi
Roditeljski odgojni stil; kvaliteta prijateljstva; samopoštovanje; zadovoljstvo životom; sreća
(Parenting style; friendship quality; self-esteem; life satisfaction; happiness)

Sažetak
Cilj ovog istraživanja bio je ispitati učinke percipiranog odgojnog stila majke i oca te kvalitete odnosa s bliskim prijateljem na samopoštovanje, zadovoljstvo životom i sreću, kao indikatore dobrobiti adolescenata. U istraživanju su sudjelovala 322 učenika prvog do četvrtog razreda srednjih škola (125 djevojaka i 197 mladića) iz dvoroditeljskih obitelji. Sudionici su popunjavali Rosenbergovu skalu samopoštovanja (Rosenberg, 1965), Skalu zadovoljstva životom za učenike (Huebner, 1991) i Skalu subjektivne sreće (Lyubomirsky i Lepper, 1994). Percipirani odgojni stil majke i oca (permisivni, autoritarni i autoritativni) mjeren je adaptiranim Upitnikom percipiranih stilova roditeljstva (McClun i Merrell, 1998), a kvaliteta odnosa s bliskim prijateljem Upitnikom kvalitete prijateljstva (Bukowski i sur., 1994). Rezultati multivarijatnih i univarijatnih analiza varijance pokazuju da majčin i očev odgojni stil te kvaliteta odnosa s bliskim prijateljem imaju značajan učinak na sva tri razmatrana indikatora dobrobiti adolescenata. Djeca autoritativnih majki zadovoljnija su svojim životom i sretnija nego djeca autoritarnih majki te imaju veće samopoštovanje nego djeca autoritarnih i permisivnih majki. Adolescenti koji percipiraju svoje očeve autoritativnima ili permisivnima imaju veće samopoštovanje, zadovoljniji su životom i sretniji od adolescenata koji svoje očeve doživljavaju autoritarnima. Nadalje, adolescenti koji imaju kvalitetnije odnose s bliskim prijateljem pokazuju više samopoštovanja, zadovoljniji su životom i sretniji od adolescenata čija su prijateljstva manje kvalitetna. Naposljetku, pokazalo se da je za osobnu sreću adolescenata koji imaju manje kvalitetan odnos s bliskim prijateljima, u usporedbi s onima koji imaju kvalitetnija bliska prijateljstva, važnije da njihova majka ima autoritativni odgojni stil. Dobiveni rezultati razmatraju se u kontekstu uloge roditelja i vršnjaka u poticanju pozitivnog razvoja u adolescenciji.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Psihologija



POVEZANOST RADA


Projekt / tema
194-1941558-1527 - Odrednice roditeljstva, obiteljski odnosi i psihosocijalna dobrobit djece (Zora Raboteg-Šarić, )

Ustanove
Institut društvenih znanosti Ivo Pilar, Zagreb