Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 581758

Odnos vertikalne pozicije i apstraktnog pojma moći


Juravić, Marija; Valerjev, Pavle
Odnos vertikalne pozicije i apstraktnog pojma moći // XVIII. Dani psihologije u Zadru - Sažeci radova / Penezić, Zvjezdan ; Ćubela Adorić, Vera ; Ombla, Jelena ; Slišković, Ana ; Sorić, Izabela ; Valerjev, Pavle ; Vulić-Prtorić. Anita (ur.).
Zadar: Odjel za psihologiju, Sveučilište u Zadru, 2012. str. 95-95 (predavanje, domaća recenzija, sažetak, znanstveni)


Naslov
Odnos vertikalne pozicije i apstraktnog pojma moći
(The relationship between vertical position and apstract concept of power)

Autori
Juravić, Marija ; Valerjev, Pavle

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni

Izvornik
XVIII. Dani psihologije u Zadru - Sažeci radova / Penezić, Zvjezdan ; Ćubela Adorić, Vera ; Ombla, Jelena ; Slišković, Ana ; Sorić, Izabela ; Valerjev, Pavle ; Vulić-Prtorić. Anita - Zadar : Odjel za psihologiju, Sveučilište u Zadru, 2012, 95-95

ISBN
978-953-7237-34-9

Skup
Dani psihologije u Zadru

Mjesto i datum
Zadar, Hrvatska, 24-26.05.2012

Vrsta sudjelovanja
Predavanje

Vrsta recenzije
Domaća recenzija

Ključne riječi
Pojam moći; perceptivni simboli; vertikalna pozicija; zadatak kategorizacije riječi
(Concept of power; perceptual symbols; vertical position; word categorization task)

Sažetak
Kako su apstraktni pojmovi reprezentirani u umu? Sustav perceptivnih simbola podrazumijeva da je kognitivno procesiranje perceptivno po svojoj prirodi. Cilj ovog istraživanja je provjeriti reprezentira li se apstraktni pojam moći perceptivno i na koji način. Pretpostavka je da kad se razmišlja o razlikama u moći, zapravo razmišlja o razlikama o vertikalnim pozicijama. Proveden je eksperiment 2 x 2 x 2 gdje manipulacija NZV uključuje 2 tipa priming zadatka (pozicija kruga ili smjer stralice), 2 vertikalne pozicije u prostoru na koje ukazuju primeovi (gore – dolje) i 2 tipa ciljne riječi (one koje izražavaju moć, odnosno nemoć). Zadatak ispitanika je da što brže kategorizira ciljne riječi u moćnu ili nemoćnu kategoriju pritiskom na jednu od dvije tipke. Pri tome se mjeri vrijeme odgovora i točnost kategorizacije. U istraživanju su sudjelovali studenti Sveučilišta u Zadru (N= 64) u dobi od 20-28 godina. Svi ispitanici su prošli kroz sve situacije. U zadatku sa promjenom pozicije kruga kao prime podražajem dobiveno je da se općenito ''moćne'' riječi brže kategoriziraju od ''nemoćnih'' riječi. Također, dobivena je statistički značajna interakcija ''moćnosti'' riječi i položaja prime podražaja, a post-hoc analizom utvrđeno je da je ta razlika značajna između vremena odluke za ''moćne'' riječi kojima prethodi prime podražaj u gornjem odnosno donjem dijelu ekrana, te da ne postoji statistički značajna razlika u vremenima odluke za ''nemoćne'' riječi. U drugom zadatku kategorizacije riječi sa korištenjem promjene smjera strelice kao prime podražaja također su se značajnim pokazali efekti vrste riječi kao i interakcija vrste riječi i smjera prime podražaja. Međutim, kod daljnje analize utvrđeno je da je značajna razlika između vremena odluke za ''nemoćne'' riječi kojima prethodi prime podražaj u obliku strelice usmjerene prema gore odnosno prema dolje, dok ta razlika za ''moćne'' riječi nije statistički značajna. Zaključno, perceptivni simbol za moćne grupe je gornja vertikalna pozicija, dok za nemoćne grupe to nije donja vertikalna pozicija već srednja razina. Ovim istraživanjem je pokazano kako se razlike u moći mogu promatrati i kroz vertikalne razlike i kako se na prosudbe o moći može utjecati korištenjem dvije priming paradigme.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Psihologija



POVEZANOST RADA


Ustanove
Sveučilište u Zadru

Autor s matičnim brojem:
Pavle Valerjev, (228360)