Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 581271

Zlatorezni kôd ljepote u hrvatskoj tradiciji glagoljaške kulture


Marijanović, Stanislav; Horvat, Jasna
Zlatorezni kôd ljepote u hrvatskoj tradiciji glagoljaške kulture // 1. Međunarodni znanstveni simpozij Gospodarstvo istočne Hrvatske - jučer, danas, sutra / Mašek Tonković, Anka (ur.).
Osijek: Sveučilište Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku, Ekonomski fakultet u Osijeku, Studio HS inernet d.o.o., Osijek, 2012. str. 20-29 (predavanje, međunarodna recenzija, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni)


CROSBI ID: 581271 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Zlatorezni kôd ljepote u hrvatskoj tradiciji glagoljaške kulture
(Golden Ratio Inscribed Code of Beauty in Croatian Tradition of Glagolitic Culture)

Autori
Marijanović, Stanislav ; Horvat, Jasna

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u zbornicima skupova, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni

Izvornik
1. Međunarodni znanstveni simpozij Gospodarstvo istočne Hrvatske - jučer, danas, sutra / Mašek Tonković, Anka - Osijek : Sveučilište Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku, Ekonomski fakultet u Osijeku, Studio HS inernet d.o.o., Osijek, 2012, 20-29

ISBN
978-953-253-106-0

Skup
1. Međunarodni znanstveni simpozij “Gospodarstvo istočne Hrvatske – jučer, danas, sutra”

Mjesto i datum
Osijek, Hrvatska, 17-18.05.2012

Vrsta sudjelovanja
Predavanje

Vrsta recenzije
Međunarodna recenzija

Ključne riječi
zlatni rez; ljepota; hrvatska tradicija; glagoljaška kultura; grafem; tipogram; knjiga; Bašćanska ploča; Spovid općena; sakralni objekt
(golden inscription; ‘beauty’; Croatian tradition; Glagolitic culture; grapheme; typogram; book; The Baška Tablet; Spovid općena; sacral building)

Sažetak
Glagoljaška kultura umnogome određuje hrvatsku kulturnu tradiciju, čini temelje njezina identiteta, a u novo doba pojačanog i ubrzanog globaliziranja postaje uporišnom točkom očuvanja dugostoljetne opstojnosti. Njezino bogato intelektualno i duhovno nasljeđe moguće je izučavati uporabom različitih metodologija i angažiranjem raznovrsnih znanstvenih disciplina. U ovome radu autori će se usmjeriti na zlatorezni kôd glagoljaške kulture prisutan u različitim variranjima njezinih izražajnih sredstava: počevši od likovnih odlika grafema, preko historiografsko-literarnih zapisa, pa sve do izgradnje sakralnih objekata. U promišljanjima zlatnoga reza držat će se definicije (Pejaković 2000, 17) po kojoj je zlatni rez „geometrijska proporcija ili razmjer koji zadanu dužinu dijeli tako da se njen manji odsječak odnosi prema većem kao što se ovaj veći odnosi prema cijeloj dužini“. U zaključku se potvrđuje uvodno izrečena pretpostavka kako je ljepota činila bitnu sastavnicu glagoljaške kulture, odnosno, izražajnosti u kojoj se „kanonska načela proporcija provedenih u formatu poštuju do vrhunca obzirnosti“ (Pejaković 2000, 125). Time će potvrditi i očitost zlatoreznog egzistiranja u hrvatskom srednjovjekovlju, dobu koje je prethodilo renesansi i njezinu oživljenom zanimanju za antičke tendencije stvaranja po zlatnome kôdu.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Ekonomija, Filozofija, Znanost o umjetnosti

Napomena
Golden Ratio Inscribed Code of Beauty in Croatian Tradition of Glagolitic Culture. The Glagolitic culture is instrumental in defining the Croatian cultural heritage, whose identity is rooted in this very culture. In the modern age of intensified and accelerating globalisation, the Glagolitic culture has become the pivotal point of preserving this centuries-old heritage. This rich intellectual and spiritual heritage can be explored by using varied methodologies and by applying a range of scientific disciplines. This paper will focus on the gold-inscribed code of the Glagolitic culture, which is present in its different expressive means, from artistic features of graphemes, historiographic-literary works, to construction of sacral buildings. When considering the golden inscription, we will follow the definition (Pejaković 2000, 17) which states that the golden inscription is "the geometric proportion or scale that divides a given length in such a way that any smaller segment is related to the larger one as this larger segment is related to the whole length". The introductory assumption that ‘beauty’ was a crucial component of the Glagolitic culture is confirmed in the conclusion, i.e. beauty was part of expressiveness in which "canonical principles of proportion, executed in a certain format, are meticulously observed" (Pejaković 2000, 125). This will confirm the manifestness of golden inscription in Croatian Middle Ages, the age before the advent of Renaissance and its renewed interest in antique tendencies of creation according to the golden code. Keywords: golden inscription, ‘beauty’, Croatian tradition, Glagolitic culture, grapheme, typogram, book, The Baška Tablet, Spovid općena, sacral building



POVEZANOST RADA


Ustanove:
Ekonomski fakultet, Osijek,
Filozofski fakultet, Osijek,
Akademija dramske umjetnosti, Zagreb

Profili:

Avatar Url Jasna Horvat (autor)

Avatar Url Stanislav Marijanović (autor)

Citiraj ovu publikaciju

Marijanović, Stanislav; Horvat, Jasna
Zlatorezni kôd ljepote u hrvatskoj tradiciji glagoljaške kulture // 1. Međunarodni znanstveni simpozij Gospodarstvo istočne Hrvatske - jučer, danas, sutra / Mašek Tonković, Anka (ur.).
Osijek: Sveučilište Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku, Ekonomski fakultet u Osijeku, Studio HS inernet d.o.o., Osijek, 2012. str. 20-29 (predavanje, međunarodna recenzija, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni)
Marijanović, S. & Horvat, J. (2012) Zlatorezni kôd ljepote u hrvatskoj tradiciji glagoljaške kulture. U: Mašek Tonković, A. (ur.)1. Međunarodni znanstveni simpozij Gospodarstvo istočne Hrvatske - jučer, danas, sutra.
@article{article, editor = {Ma\v{s}ek Tonkovi\'{c}, A.}, year = {2012}, pages = {20-29}, keywords = {zlatni rez, ljepota, hrvatska tradicija, glagolja\v{s}ka kultura, grafem, tipogram, knjiga, Ba\v{s}\'{c}anska plo\v{c}a, Spovid op\'{c}ena, sakralni objekt}, isbn = {978-953-253-106-0}, title = {Zlatorezni k\^{o}d ljepote u hrvatskoj tradiciji glagolja\v{s}ke kulture}, keyword = {zlatni rez, ljepota, hrvatska tradicija, glagolja\v{s}ka kultura, grafem, tipogram, knjiga, Ba\v{s}\'{c}anska plo\v{c}a, Spovid op\'{c}ena, sakralni objekt}, publisher = {Sveu\v{c}ili\v{s}te Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku, Ekonomski fakultet u Osijeku, Studio HS inernet d.o.o., Osijek}, publisherplace = {Osijek, Hrvatska} }
@article{article, editor = {Ma\v{s}ek Tonkovi\'{c}, A.}, year = {2012}, pages = {20-29}, keywords = {golden inscription, ‘beauty’, Croatian tradition, Glagolitic culture, grapheme, typogram, book, The Ba\v{s}ka Tablet, Spovid op\'{c}ena, sacral building}, isbn = {978-953-253-106-0}, title = {Golden Ratio Inscribed Code of Beauty in Croatian Tradition of Glagolitic Culture}, keyword = {golden inscription, ‘beauty’, Croatian tradition, Glagolitic culture, grapheme, typogram, book, The Ba\v{s}ka Tablet, Spovid op\'{c}ena, sacral building}, publisher = {Sveu\v{c}ili\v{s}te Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku, Ekonomski fakultet u Osijeku, Studio HS inernet d.o.o., Osijek}, publisherplace = {Osijek, Hrvatska} }




Contrast
Increase Font
Decrease Font
Dyslexic Font