Održivost razvitka unutarnjih plovnih putova sa osvrtom na rijeku Savu (CROSBI ID 372218)
Ocjenski rad | diplomski rad
Podaci o odgovornosti
Kraljević, Dario
Bukljaš Skočibušić, Mihaela
hrvatski
Održivost razvitka unutarnjih plovnih putova sa osvrtom na rijeku Savu
Od vremena najstarijih civilizacija rijeke zauzimaju stanovitu ulogu svojevrsnih integratora određenih prostora. Rijeka je najbolji prirodni put koji je postojao davno prije čovječanstva uopće. Kroz povijest su ljudi nastojali iskoristiti rijeku na sve moguće načine kako za prijevoz ljudi i tereta, tako i za ribarenje i prijevoz plijena. Prvo su to činili nizvodno uz pomoć spojenih balvana, jer je taj način bio najlakši i prirodan. Tek kad su sagrađena prva lakša plovna sredstva, počinju rijeku iskorištavati i uzvodno. Rijeke imaju mnogobrojne prirodne i društveno- gospodarske funkcije. Njihova neprocjenjiva važnost je što su one staništa raznim biljkama i životinjama. Isto tako, ne manje važna činjenica je da rijeke imaju izrazito društvenu-gospodarsku ulogu, posebno prometnu, energetsku, vodoopksrbnu te sportsko-rekreacijsku. Prijevoz riječnim putem danas se smatra jednim od ekološki najprihvatljivijih prijevoza uopće. On je i svakako jeftiniji, ekonomičniji i pouzdaniji naspram drugih prijevoza. Također, prema mnogim istraživanjima unutarnja plovidba se pokazala kao jedan od najsigurnijih načina transporta jer je broj nesreća u unutarnjoj plovidbi izrazito nizak, a ukoliko i dođe do nesreće, ljudske ozljede i materijalna šteta su rijetki. U Europi postoji više od 30 000 kilometara kanala i rijeka kojima se svakodnevno prevozi raznovrstan teret kao što su primjerice industrijska roba, građevinski materijali, kontejneri, tereti velikih dimenzija, otpad i slično. Prema Europskom sporazumu o glavnim plovnim putovima od međunarosnog značaja, plovni putovi triju rijeka i budućeg kanala Dunav-Sava, te luke u Osijeku, Vukovaru, Slavonskom brodu i Sisku, Republiku Hrvatsku uvrštavaju u mrežu europkih plovnih putova i luka za međunarodnu plovidbu. Od postojećih plovnih putova u Hrvatskoj rijeka Sava je u najlošijem stanju, te je na svom većem dijelu klasificirana kao plovni put AGN klase III. Međutim, neosporna je činjenica da Sava ima veliki potencijal za ubrzavanje transfera robe, te postaje okosnica intermodalnog prometa u Europi.
rijeka Sava; održivi razvitak; unutarnja plovidba
nije evidentirano
engleski
Sustainable development of inland waterways with emphasis on the Sava River
nije evidentirano
Sava river; sustainable development; inland navigation
nije evidentirano
Podaci o izdanju
71
08.05.2012.
obranjeno
Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj
Fakultet prometnih znanosti
Zagreb