Ekonomska opravdanost upotrebe električnih i hibridnih vozila (CROSBI ID 372212)
Ocjenski rad | diplomski rad
Podaci o odgovornosti
Kovačević, Zoran
Bukljaš Skočibušić, Mihaela
hrvatski
Ekonomska opravdanost upotrebe električnih i hibridnih vozila
Kraj 19. i početak 20. stoljeća može se smatrati prvim razdobljem ozbiljnije primjene električne energije u transportu, primarno u kategoriji osobnih vozila. Jednostavnost uporabe i komfor tih prvih elektricnih vozila nisu se mogli ostvariti tadašnjim vozilima koja su koristila motore s unutrašnjim izgaranjem, odnosno goriva koja se temelje na ugljikovodicima. Međutim, ulaganja u istraživanja i inovacije, uzrokovale su razvoj tehnologije - motora s unutrašnjim izgaranjem, ali i ostalih sustava u automobilu koji su umanjili prednosti električnih vozila, pogotovo u području komfora. U tom području je izum elektropokretača bio jedan od ključnih rezultata razvoja tehnologije kojima su električna vozila izgubila svoj udio. Interesantno je da su današnja prepreka većoj primjeni električnih vozila isti razlozi zbog kojih su ona potisnuta s cesta početkom 20. stoljeća: puna veći doseg odnosno autonomija bez nadopune pogonskog goriva, kraće vrijeme nadopune pogonskog goriva i razvijena mreža punionica - benzinskih stanica. Konačni udarac je električnim vozilima zadan na američkom tržištu automobila kad je kompanija Ford Motor Company razvila masovnu proizvodnju automobila koji su koristili motore s unutrašnjim izgaranjem i ponudila na tržištu za polovicu cijene ekvivalentnog električnog automobila. Do 1930. godine električna vozila su nestala s tržišta automobila u SAD. Naftne krize sedamdesetih i osamdeset godina 20. stoljeća potaknule su interes za razvoj vozila koja će biti energetski efikasnija i s manjom emisijom štetnih plinova. Kontinuiranim ulaganjem proizvodača automobila u nove, energetski efikasnije motore s unutrašnjim izgaranjem i elektroničke sustave za štedljivu i ekološku vožnju, dostignut je vrhunac postojeće tehnologije. Međutim, trenutačno se nalazimo u razdoblju kad je dostignuta maksimalna proizvodnja iz postojećih nalazišta nafte, te se prema projekcijama do 2035. godine može očekivati samo blagi porast proizvodnje nafte na svjetskoj razini i to zbog dodatnih ulaganja u postojeća nalazišta koja nisu u eksploataciji, te otkrivanju i eksploataciji novih nalazišta.
električna vozila; hibridna vozila; primjena; ekonomska opravdanost
nije evidentirano
engleski
Economic justification of the use of electric and hybrid vehicles
nije evidentirano
electric vehicles; hybrid vehicles; application; economic justification
nije evidentirano
Podaci o izdanju
33
08.05.2012.
obranjeno
Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj
Fakultet prometnih znanosti
Zagreb