Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 578282

Mediteranski pjev: o klapama i klapskom pjevanju


Ćaleta, Joško; Bošković, Jurica
Mediteranski pjev: o klapama i klapskom pjevanju, Zagreb: Večernji list, 2011 (monografija)


Naslov
Mediteranski pjev: o klapama i klapskom pjevanju
(Mediterranean song – about klapa's and klapa singing)

Autori
Ćaleta, Joško ; Bošković, Jurica

Vrsta, podvrsta i kategorija knjige
Autorske knjige, monografija, strucna

Izdavač
Večernji list

Grad
Zagreb

Godina
2011

Stranica
102

ISBN
978-953-280-084-5

Ključne riječi
Etnomuzikologija; klapsko pjevanje; glazbene tradicije Dalmacije; višeglasno pjevanje
(Ethnomusicology; Dalmatian musical traditions; klapa singing; multipart singing)

Sažetak
Fenomen klapskog pjevanja kontinuirana je i relativno stara pojava na koju su upozorili istraživači i muzikolozi krajem 19 st (Kuba, Kuhač). Tradicija klapa i klapske pjesme kakvu danas poznajemo formira se sredinom 19. stoljeća u vrijeme kada su se profilirali hrvatski kulturni pa tako i glazbeni identiteti malih mediteranskih gradića na našoj obali i otocima posebice u Dalmaciji. Prepoznatljiv stil pjevanja, tradicija urbane Dalmacije, nastaje u vrijeme razvitka dalmatinskih gradova i mista pod utjecajem organizirane glazbene djelatnosti preporodnog razdoblja. To je vrijeme nastanka prvih organiziranih crkvenih i svjetovnih pjevačkih zborova ali i gradskih limenih glazbi (ostavština Napoleonova vremena) i tamburaških sastava i orkestara. Navedeni glazbeni fenomeni direktno su utjecali na stvaranje i popularizaciju višeglasnog, tradicijskog, urbanog pjevanja.U počecima ovaj način glazbenog komuniciranja bio isključivo muška tradicija. Radi se o manjim skupinama pjevača koje je uz prisno prijateljstvo, zajedničke poslovne i ine interese, vezala i ljubav prema pjesmi i zajedničkom muziciranju. Neformalna pjevačka druženja kroz prošlo stoljeće su se razvila u organiziranu glazbenu djelatnost, raširila diljem otočne, obalne i gorske Dalmacije, da bi danas postala prepoznatljivim glazbenim fenomenom gotovo u čitavoj Hrvatskoj. Glazbeno gledajući, radi se o stilu tradicijskog homofonog pjevanja koji je evoluirao od tipično tradicijskog oblika pjevanja (klapsko pjesma) i postojanja (klapa) do stručno postavljenog, organiziranog oblika pjevanja koje se u današnje vrijeme svojim načinom prezentacije više ubraja u stilove popularne nego tradicijske glazbe.

Izvorni jezik
Hrvatski



POVEZANOST RADA


Autor s matičnim brojem:
Joško Ćaleta, (219843)