Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 576286

Značenje ranog prepoznavanja rizičnih čimbenika u prevenciji teškoća čitanja


Lenček, Mirjana; Kolundžić, Zdravko; Arapović, Diana
Značenje ranog prepoznavanja rizičnih čimbenika u prevenciji teškoća čitanja // Paediatria Croatica, 56 (2012), 1; 21-27 (međunarodna recenzija, članak, znanstveni)


Naslov
Značenje ranog prepoznavanja rizičnih čimbenika u prevenciji teškoća čitanja
(Importance of early recognition of risk factors for preventing reading dificulties)

Autori
Lenček, Mirjana ; Kolundžić, Zdravko ; Arapović, Diana

Izvornik
Paediatria Croatica (1330-1403) 56 (2012), 1; 21-27

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni

Ključne riječi
Prijevremeno rođenje; čitanje
(Premature birth; reading)

Sažetak
U Hrvatskoj je vrlo malo istraživanja usmjereno na vezu prijevremenoga rođenja i uspjeha prijevremeno rođene djece u čitanju i pisanju. Poznato je da prijevremeno rođenje predstavlja čimbenik neurorizika za razvoj, a u području jezika, čitanja i pisanja još su nedostatna objašnjenja posljedica koje iz toga proizlaze. Prijevremeno rođena djeca nerijetko iskazuju niža postignuća u složenijim aktivnostima i vještinama, kao kod čitanja i pisanja, dok razvoj u području jednostavnijih procesa teče uredno. Upravo zbog takvih odnosa, nije rijetkost da nedostatnosti ostanu neotkrivene. Cilj ovoga rada bio je ustanoviti jesu li vrijednosti perinatalnih mjera – gestacijske dobi, porođajne mase, vrijednosti APGAR-a 1 i 2 predviđatelji vještine čitanja, a njihove niže vrijednosti, kakve postoje kod prijevremeno rođene djece, povezane s teškoćama u čitanju. Ispitano je 34-ero prijevremeno rođene djece i 34-ero djece kontrolnoga uzorka. Rezultati su pokazali da se temeljem mjerenih perinatalnih čimbenika može predvidjeti uspjeh u čitanju, mjeren u dobi između desete i jedaneste godine djece. Među prijevremeno rođenom djecom moguće je govoriti i o većoj učestalosti teškoća čitanja u odnosu na kontrolni uzorak. Namjera je ovoga rada upozoriti na potrebu sustavnih praćenja i logopedske procjene prijevremeno rođene djece, posebno u području jezika i predvještina čitanja. Preventivne aktivnosti trebaju obuhvatiti i programe intervencije u ovim područjima kako bi se spriječio nastanak teškoća učenja.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Kliničke medicinske znanosti, Pedagogija



POVEZANOST RADA


Projekt / tema
013-0131484-1488 - Više kortikalne funkcije i jezik: razvojni i stečeni poremećaji (Melita Kovačević, )

Ustanove
Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Zagreb,
Opća županijska bolnica Požega

Časopis indeksira:


  • Web of Science Core Collection (WoSCC)
    • Science Citation Index Expanded (SCI-EXP)
    • SCI-EXP, SSCI i/ili A&HCI
  • Scopus


Uključenost u ostale bibliografske baze podataka:


  • EMBASE (Excerpta Medica)
  • Scopus