Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 574193

Što ispitujemo testovima pamćenja? : Odnos metamemorije i objektivnih mjera pamćenja


Vranić, Andrea; Tonković, Mirjana
Što ispitujemo testovima pamćenja? : Odnos metamemorije i objektivnih mjera pamćenja // Suvremena psihologija, 14 (2011), 2; 201-211 (međunarodna recenzija, članak, znanstveni)


Naslov
Što ispitujemo testovima pamćenja? : Odnos metamemorije i objektivnih mjera pamćenja
(What do we test with memory tests? : The relation of metamemory and objective measures of memory)

Autori
Vranić, Andrea ; Tonković, Mirjana

Izvornik
Suvremena psihologija (1331-9264) 14 (2011), 2; 201-211

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni

Ključne riječi
Metamemorija; sustavi pamćenja; procjenjivanje
(Metamemory; memory systems; assessment)

Sažetak
Metamemorija se odnosi na naše znanje o pamćenju općenito, poznavanje vlastitih procesa i pamćenja te zadovoljstvo svojim pamćenjem. Područje mjerenja metamemorije relativno je novo, a ovaj je rad prilog raspravi o važnosti uključivanja metamemorije u procjenu nečijeg pamćenja, te nedostacima zaključivanja o kvaliteti ili poteškoćama nečijeg pamćenja isključivo na osnovi uratka u objektivnim zadacima pamćenja. Na uzorku od 247 sudionika, raspona dobi od 13-78 godina, ispitivali smo odnos metamemorije te nekih objektivnih i subjektivnih mjera pamćenja. Korišteni su Upitnik sustava pamćenja (SMSq – Tonković i Vranić, 2004 ; 2011), Upitnik sklonosti prisjećanju (Cornoldi, De Beni i Helstrup, 2007) te 4 zadatka pamćenja kojima su ispitani sljedeći sustavi pamćenja: semantičko pamćenje, epizodičko pamćenje, pamćenje brojeva, pamćenje vidno-prostornih informacija. U skladu s nalazima iz literature nisu utvrđene visoke povezanosti faktora SMSq-a s odgovarajućim objektivnim zadacima, izuzev za faktor pamćenja brojeva koji značajno povezan s uratkom u zadatku pamćenja brojeva. Također, utvrđena je povezanost faktora epizodičkog pamćenja sa Sklonosti prisjećanju, konstruktom koji ispituju metamemorijske karakteristike epizodičkog pamćenja. Rezultati su interpretirani pod vidom potrebe za validacijom upitničkih mjera pamćenja s objektivnim mjerama temeljenim na odgođenom dosjećanju. Time bi objektivni zadaci, kao i procjena metamemorije, dobili snažniju zajedničku osnovu – protok vremena koji utječe na sposobnost upamćivanja, a time i na formiranje stava o vlastitom pamćenju.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Psihologija



POVEZANOST RADA


Projekt / tema
130-0000000-3295 - Integracija informacija kao osnova cjelovitog doživljavanja (Dragutin Ivanec, )
130-1301683-1417 - Promjene ličnosti i kognitivnih procesa u starijoj dobi (Predrag Zarevski, )

Ustanove
Filozofski fakultet, Zagreb

Časopis indeksira:


  • Web of Science Core Collection (WoSCC)
    • Social Science Citation Index (SSCI)
    • SCI-EXP, SSCI i/ili A&HCI
  • Scopus


Uključenost u ostale bibliografske baze podataka:


  • LLBA: Linguistics and Language Behavior Abstracts
  • PsychINFO
  • Sociological Abstracts
  • CSA-Social Science Collection, Social SCisearch
  • Scopus, ERA