Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi

Obilježja modernosti na području arhitekture, urbanizma i unutrašnjeg uređenja nakon Drugog svjetskog rata (CROSBI ID 46051)

Prilog u knjizi | izvorni znanstveni rad

Križić Roban, Sandra Obilježja modernosti na području arhitekture, urbanizma i unutrašnjeg uređenja nakon Drugog svjetskog rata // Socialism and modernity : art, culture, politics : 1950–1974 / Kolešnik, Ljiljana (ur.). Zagreb: Institut za povijest umjetnosti ; Muzej suvremene umjetnosti, 2012. str. 55-125

Podaci o odgovornosti

Križić Roban, Sandra

hrvatski

Obilježja modernosti na području arhitekture, urbanizma i unutrašnjeg uređenja nakon Drugog svjetskog rata

Na tragu opće rasprave o novoj i autentično socijalističkoj kulturi s "ljudskim licem" koja je uslijedila nakon demisije soc-realizma, poslijeratna arhitektura je svoj identitet pokušala isprva definirati podjednako negirajući funkcionalni pristup zapadnoeuropskog modernizma i eklekticizam sovjetskog modela. No takva su nastojanja bila relativno kratkoga daha i već početkom 50-ih funkcionalistička ideja grada prihvaćena je kao najprikladniji predložak socijalističke urbanizacije. Metode rada vezane uz nove tehnološke procese, ponajprije uz princip pokretne proizvodne trake i vizije arhitekture kao stroja za stanovanje iskorištene su u svrhu stvaranja novih (dijelova) gradova čiji narativ zaobilazi ideju izdvojenog povijesnoga centra, te se umjesto toga nastoji uspostaviti uvjete za identifikaciju građana s novoizgrađenim naseljem. Nastavljajući se na iskustva međuratnoga funkcionalizma, poslijeratna arhitektonska praksa bila je ortodoksno internacionalna i negira svaku vezu s nacionalnim, što se podjednako očituje u novim regulatornim planovima, kao i u nizu pojedinačnih projekata i realizacija izrađenih u duhu Le Corbusierova razumijevanja arhitekture i urbanizma, koje početkom 50-ih godina predstavlja temeljnu okosnicu modernizma u domaćem graditeljstvu. Funkcionalistička ortodoksija bila je unekoliko ublažena emocionalnim faktorima, no razvoj mnogih naših gradova nije ovisio samo o odabranoj poetici, nego i o političkim odlukama, kao, na primjer, u slučaju simboličkog polaganja kamena temeljca u pješčani teren Novog Beograda, koji je trebao postati prvim spomenikom socijalističke epohe. Drugim riječima, već spomenuta uloga "demijurga" što ju je socijalističko društvo dodijelilo arhitektima i urbanistima, podrazumijevala je ne samo obavezu metodoloških i tehnoloških iskoraka, nego i simboličku reprezentaciju političkoga poretka.

arhitektura, urbanizam, stambena arhitektura, socijalizam, modernost, industrijska arhitektura, nove urbanističke i arhitektonske vizije

nije evidentirano

engleski

Characteristics of Modernity in the Architecture, Urbanism, and Interior Design after the Second World War

nije evidentirano

architecture, urbanism, residential architecture, socialism, modernity, industrial architecture, new urban and architectural visions

nije evidentirano

Podaci o prilogu

55-125.

objavljeno

Podaci o knjizi

Socialism and modernity : art, culture, politics : 1950–1974

Kolešnik, Ljiljana

Zagreb: Institut za povijest umjetnosti ; Muzej suvremene umjetnosti

2012.

978-953-7615-37-6

Povezanost rada

Povijest umjetnosti