Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Izrada kolekcije na temelju CIELAB dijagrama (CROSBI ID 371540)

Ocjenski rad | sveučilišni preddiplomski završni rad

Presečan, Iva Hrvatina Izrada kolekcije na temelju CIELAB dijagrama / Glogar, Martinia Ira (mentor); Zagreb, Hrvatska, Tekstilno-tehnološki fakultet, . 2011

Podaci o odgovornosti

Presečan, Iva Hrvatina

Glogar, Martinia Ira

hrvatski

Izrada kolekcije na temelju CIELAB dijagrama

Dizajniranje tekstila odnosno umjetnost uzorkovanja tekstila podrazumijeva uporabu likovnih elemenata linije, plohe i boje s ciljem stvaranja harmonične i promatraču privlačne kompozicije. Svaki od navedenih elemenata ima svoju ulogu i mjesto u procesu umjetničkog stvaranja dizajnera, no ipak, obzirom na svoju prirodu, jedan od ključnih konstrukcijskih elemenata dizajna jest boja. Boja je jedna od dominantnih osjetilnih karakteristika na temelju koje promatrač definira svijet oko sebe i donosi određene odluke. Stoga je postizanje pozitivnog odnosa među bojama ključno u razvoju modnih brendova i općenito u dizajnu. Određene boje odašilju određene signale te je veoma važno odabrati dobru paletu boja. Osim što je važno odabrati dobru paletu boja, važno je i odrediti kontraste te rasporediti boje po kompozicijskim elementima prikaza. U dizajnu ključan je odabir boja kojim će se postići takav odnos boja ali i oblika kompozicijskih elemenata, njihov kontrast i harmonija, koji će osigurati pozitivnu reakciju i prihvaćanje od strane promatrača. No, za postizanje pozitivne reakcije od strane promatrača, osim navedenog, potrebno je ispravno usmjeriti proces dizajniranja i uzorkovanja prema budućoj namjeni i ciljanoj skupini korisnika. Johanes Itten bio je među prvima koji su pokušali definirati strategiju za uspješno kombiniranje boja, a kroz svoja istraživanja kreirao je sedam metodologija za koordinaciju boje s obzirom na njihova kontrastna svojstva. Tako je definirao kontrast boje prema boji ; kontrast svjetlo – tamno ; kontrast toplo – hladno ; komplementarni kontrast ; simultani kontrast ; kontrast obzirom na kromu ; kontrast udjela pojedine boje. Johanes Itten bio je jedan od najvećih teoretičara boje 20. stoljeća, koji je svoja istraživanja s područja boje, kontrsata i harmonije provodio isključivo s aspekta likovnih umjetnosti odnosno slikarstva. No obzirom da je likovnost jedan od preduvijeta uspješnog dizajna, u ovom radu pokušalo se upravo te teoretske postavke, proizašle iz klasičnog slikarskog pristupa teoriji boja, primijeniti u stvaranju kolekcije uzorkovanog tekstila. U ovom radu prikazana je izrada kolekcije uzorkovanog tekstila na temelju 4 od spomenutih 7 Ittenovih kontrasta: kontrast obzirom na parametar krome ; kontrast svjetlo – tamno ; kontrast toplo hladno i komplementarni kontrast. No, u području boje kao kreativnog elementa ne može se istraživati i stvarati samo na temelju subjektivnog doživljaja, već i na temelju objektivnih principa i pravila. Temeljiti kreativni rad na čistom subjektivnom znači biti sputan i ograničen na stvaralačkom putu prema skladnom i harmoničnom dijelu. Poznavanje utjecaja boja na percepciju promatrača, njihovih energetskih odnosa, priznavanje znanstvene, objektivne uz umjetničku, subjektivnu prirodu boje, esencijalno je u umjetničkom stvaralaštvu dizajnera. Prema teoretičarima boje, doktrine i teorije moraju se nadopunjavati sa intuicijom vođenom urođenim talentom, da bi rezultat na kraju bilo uravnoteženo, harmonično djelo kreirano iz obojenih elemenata. Stoga se u ovom radu, također htjelo pokazati, kako se na temelju objektivnih vrijednosti boje može sa većom sigurnošću procjenjivati usklađenost boja, te njihovo postavljanje u kontrastne odnose. Služeći se objektivnim vrijednostima boje prema CIELAB sustavu i analizom položaja boje u L*a*b* prostoru boje osigurava se usklađenost tonova, a psihofizički doživljaj prikazanog kontrasta uvijek je harmoničan i promatraču prihvatljiv. CIELAB sustav najrašireniji je sustav za preciznu klasifikaciju boja. Svaka boja definirana je određenim vrijednostima koje su smještene u prostoru boje, a koje najbolje odgovaraju njenoj vizualnoj percepciji. U ovom radu cilj je bio pokazati kako i objektivni CIELAB sustav za precizno, brojčano vrednovanje boje i smještaj boje u L*a*b* prostor boja, može poslužiti kao izvrstan alat u traženju nebrojenih kontrastnih odnosa boja kroz čitavi prostor boja, u njihovoj kromatskoj ili akromatskoj varijanti.

Uzorkovanje tekstila; kontrasti boja; harmonija boja; objektivno vrednovanje boje; CIELAB

nije evidentirano

engleski

Patterned Textile Collection based on CIELAB diagram

nije evidentirano

Textile design; colour contrasts; colour harmony; objective colour evaluation; CIELAB

nije evidentirano

Podaci o izdanju

42

13.09.2011.

obranjeno

Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj

Tekstilno-tehnološki fakultet

Zagreb, Hrvatska

Povezanost rada

Tekstilna tehnologija