Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Dva neobjavljena žrtvenika iz Salone (CROSBI ID 181846)

Prilog u časopisu | izvorni znanstveni rad | domaća recenzija

Matijević, Ivan ; Kurilić, Anamarija Dva neobjavljena žrtvenika iz Salone / Two Unpublished Altars from Salona // Opuscula archaeologica, 35 (2011), 135-165

Podaci o odgovornosti

Matijević, Ivan ; Kurilić, Anamarija

hrvatski

Dva neobjavljena žrtvenika iz Salone

U radu se objavljuju dva posvetna žrtvenika slučajno pronađena u istočnom dijelu Salone 2009. godine. Prvi žrtvenik posvetio je neki Gnej trima božicama, Cereri Augusti, Viktoriji i Veneri Augustama. Velika vrijednost natpisa je u tome što je riječ o prvom Cererinu posvetnom natpisu iz Salone i tek trećem sa prostora cijele provincije Dalmacije. O Viktorijinom kultu u Dalmaciji svjedoče još oskudnije arheološke potvrde: jedan teško oštećen natpis iz Salone možda spominje obnovu njezina hrama, a natpis iz Splitske na Braču posvećen je njoj i nekolicini drugih rimskih božanstava. Posve je drugačije sa potvrdama Venerina kulta u provinciji i njezinu glavnome gradu odakle potječu dva kipa, brojni primjerci sitne brončane plastike i preslice te nekoliko natpisa, od kojih je većina posvećena Veneri Pobjednici. O njezinoj popularnosti govori podatak da je gradski collegium fabrum u kasnocarsko doba kao svoju božansku zaštitnicu uzeo upravo Veneru. Dodatna je važnost ovoga žrtvenika u činjenici da on potvrđuje Cererino štovanje u zajedništvu s nekim drugim božanstvima, u ovom primjeru s Viktorijom i Venerom, što do sada u provinciji Dalmaciji uopće nije epigrafički potvrđeno. Oskudni databilni elementi ukazuju na zaključak da je natpis nastao u 2. st. U neposrednoj blizini Cererina žrtvenika pronađen je još jedan žrtvenik manjih dimenzija čiji natpis nije moguće sa sigurnošću restituirati, ali je vrlo vjerojatno da se na natpisu krije Silvan V() što je njegova osma potvrda u provinciji Dalmaciji. Žrtvenik je posvećen i Uzvišenom Liberu čiji je kult u provinciji Dalmaciji bio jako popularan o čemu govore brojni arheološki dokazi koji su daleko najzastupljeniji u Saloni gdje je štovan kroz organizirano udruženje (convivium). Od izuzetna su značenja arheološki nalazi koji potvrđuju Liberovo obožavanje u zajedništvu sa Silvanom jer neizravno potvrđuju ispravnost restitucije ovdje objavljenog ulomka. Takvih potvrda do sada u u Saloni nije bilo, ali postoje reljefi iz drugih dijelova provincije. Od dedikantova imena sačuvan je samo početni dio gentilicija Iulius što je nedovoljno da bi se moglo reći je li riječ o muškoj ili ženskoj osobi. Prema škrtim databilnim elementima i ovaj bi se ulomak datirati u 2. st. Jasno je da su naravi Silvana i Libera objedinjene u kultnu zajednicu na temelju zajedničkih osobina plodnosti. Upravo na isti način – preko Cerere i Libera, čiji koncepti plodnosti imaju brojne podudarnosti – moguće je povezati oba žrtvenika iz Salone. S obzirom na blizinu pronalaska i srodnost božanstava moguće je da su žrtvenici pripadali istom kultnom ambijentu gdje je svoje mjesto mogla imati i pronađena skulptura orla.

Salona ; latinska epigrafija ; rimska religija ; ara ; Cerera ; Viktorija ; Venera ; Silvan V() ; Liber

nije evidentirano

engleski

Two Unpublished Altars from Salona

U radu se objavljuju dva posvetna žrtvenika slučajno pronađena u istočnom dijelu Salone 2009. godine. Prvi žrtvenik posvetio je neki Gnej trima božicama, Cereri Augusti, Viktoriji i Veneri Augustama. Velika vrijednost natpisa je u tome što je riječ o prvom Cererinu posvetnom natpisu iz Salone i tek trećem sa prostora cijele provincije Dalmacije. O Viktorijinom kultu u Dalmaciji svjedoče još oskudnije arheološke potvrde: jedan teško oštećen natpis iz Salone možda spominje obnovu njezina hrama, a natpis iz Splitske na Braču posvećen je njoj i nekolicini drugih rimskih božanstava. Posve je drugačije sa potvrdama Venerina kulta u provinciji i njezinu glavnome gradu odakle potječu dva kipa, brojni primjerci sitne brončane plastike i preslice te nekoliko natpisa, od kojih je većina posvećena Veneri Pobjednici. O njezinoj popularnosti govori podatak da je gradski collegium fabrum u kasnocarsko doba kao svoju božansku zaštitnicu uzeo upravo Veneru. Dodatna je važnost ovoga žrtvenika u činjenici da on potvrđuje Cererino štovanje u zajedništvu s nekim drugim božanstvima, u ovom primjeru s Viktorijom i Venerom, što do sada u provinciji Dalmaciji uopće nije epigrafički potvrđeno. Oskudni databilni elementi ukazuju na zaključak da je natpis nastao u 2. st. U neposrednoj blizini Cererina žrtvenika pronađen je još jedan žrtvenik manjih dimenzija čiji natpis nije moguće sa sigurnošću restituirati, ali je vrlo vjerojatno da se na natpisu krije Silvan V() što je njegova osma potvrda u provinciji Dalmaciji. Žrtvenik je posvećen i Uzvišenom Liberu čiji je kult u provinciji Dalmaciji bio jako popularan o čemu govore brojni arheološki dokazi koji su daleko najzastupljeniji u Saloni gdje je štovan kroz organizirano udruženje (convivium). Od izuzetna su značenja arheološki nalazi koji potvrđuju Liberovo obožavanje u zajedništvu sa Silvanom jer neizravno potvrđuju ispravnost restitucije ovdje objavljenog ulomka. Takvih potvrda do sada u u Saloni nije bilo, ali postoje reljefi iz drugih dijelova provincije. Od dedikantova imena sačuvan je samo početni dio gentilicija Iulius što je nedovoljno da bi se moglo reći je li riječ o muškoj ili ženskoj osobi. Prema škrtim databilnim elementima i ovaj bi se ulomak datirati u 2. st. Jasno je da su naravi Silvana i Libera objedinjene u kultnu zajednicu na temelju zajedničkih osobina plodnosti. Upravo na isti način – preko Cerere i Libera, čiji koncepti plodnosti imaju brojne podudarnosti – moguće je povezati oba žrtvenika iz Salone. S obzirom na blizinu pronalaska i srodnost božanstava moguće je da su žrtvenici pripadali istom kultnom ambijentu gdje je svoje mjesto mogla imati i pronađena skulptura orla.

Salona ; Latin Epigraphy ; Roman religion ; altar (ara) ; Ceres ; Victoria ; Venus ; Silvanus V() ; Liber

nije evidentirano

nije evidentirano

nije evidentirano

nije evidentirano

nije evidentirano

nije evidentirano

Podaci o izdanju

35

2011.

135-165

objavljeno

0473-0992

1849-0271

Povezanost rada

Arheologija, Povijest umjetnosti, Povijest

Poveznice