Odgoj između stege i slobode (CROSBI ID 584313)
Prilog sa skupa u zborniku | izvorni znanstveni rad
Podaci o odgovornosti
Malović, Nenad
hrvatski
Odgoj između stege i slobode
U članku se polazi od čovjeka koji na svijet dolazi kao nedovršeno biće i koji kao takav ulazi u proces kultiviranja i uraštanja u zajednicu u koju je rođen, a koja već funkcionira prema određenim normama. Cilj odgoja je pomoći mu da se pripremi za život u zajednici poštujući njezine norme, ali ne gubeći istovremeno svoju vlastitost. U tom smislu cilj i subjekt odgoja je sâmo dijete. Tvrdi se da je u odgojno-obrazovnom procesu potrebno odrediti vrijednosti koje bi dijete trebalo usvojiti kako bi postalo sposobno i voljno te vrijednosti i promicati. Odbija se prigovor da se pritom radi o manipulaciji zbog toga što dijete na određenim stupnjevima razvoja ne može sâmo te vrijednosti domisliti i u sebi razviti. Kao glavne vrijednosti ističu se najprije sloboda, a potom, sa slobodom nužno povezana odgovornost. U raspravi o slobodi ističe se problem različitog shvaćanja slobode te se nastoji pokazati kako apsolutna sloboda ne postoji iz jednostavnog razloga što čovjek tu slobodu ne utemeljuje iako mu je kao ljudskom biću konstitutivna. Također se naznačuju granice slobode u odnosu prema drugom čovjeku, društvu i svijetu. U ispravnom shvaćanju slobode važnu ulogu ima odgovornost , pojam koji je zamijenio pojam dužnosti. Oslanjajući se na Kanta nastoji se pokazati da odgovornost uključuje dužnost i sposobnost refleksije vlastitih želja i slobodnog djelovanja. Zaključno, tvrdi se nemogućnost prenošenja tzv. neutralnog znanja tj. tvrdi se povezanost znanja i vrijednosti. U tom kontekstu govori se o stezi i ulozi i značenju autoriteta i postavljanju jasnih granica u procesu odgoja, poštujući djetetovu osobnost.
odgoj ; obrazovanje ; sloboda ; odgovornost ; dužnost ; stega ; autoritet
nije evidentirano
engleski
Upbringing between discipline and freedom
nije evidentirano
upbringing ; education ; freedom ; responsibility ; duty ; discipline ; authority.
nije evidentirano
Podaci o prilogu
205-219.
2011.
objavljeno
Podaci o matičnoj publikaciji
Vjeronauk nakon dvadeset godina: izazov Crkvi i školi
Razum, Ružica
Zagreb: Glas Koncila
978-953-241-305-2
Podaci o skupu
Vjeronauk nakon dvadeset godina: izazov Crkvi i školi
pozvano predavanje
14.06.2011-14.06.2011
Zagreb, Hrvatska