Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

"Light" generacija (CROSBI ID 584087)

Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa

Števanić Pavelić Mirela, Miletić-Medved Marica "Light" generacija // 1. hrvatski kongres zdravstvene ekologije s međunarodnim sudjelovanjem - Knjiga sažetaka / Haberle, Vjera ; Pollak, Lea (ur.). Zagreb: Hrvatski zavod za javno zdravstvo ; Hrvatsko farmaceutsko društvo, 2011

Podaci o odgovornosti

Števanić Pavelić Mirela, Miletić-Medved Marica

hrvatski

"Light" generacija

Sve recentnije poveznice prehrane, prehrambenih navika i zdravlja, razvijaju kod ljudi svjesnost o vrijednosti zdrave hrane, pravilnim prehrambenim navikama što rezultira povećanom potrošnjom proizvoda koja sadrže smanjeni udio masti, šećera ili kalorija tzv.- “light” proizvoda. Ovi proizvodi postaju sve veći hit na hrvatskom tržištu, iako dugoročno… Mladi tijekom puberteta „burnog i olujnog“ razdoblja postaju svjesni da svojim načinom života i vrstom hrane i prehrambenim navikama mogu utjecati na izgled tijela i nerijetko tada započinju eksperimentiranja s hranom, što podrazumijeva i konzumaciju tzv. «light» proizvoda. Dva su razloga za uvođenje „light“ proizvoda: smanjivanje energetske vrijednosti namirnica i uživanje u njima, te smanjenje pretilosti u populaciji i bolesti koje s njom dolaze. Cilj ovog istraživanja bilo je opisati mlade i njihovi roditelje potrošače “light” proizvoda i utvrditi u kojoj mjeri mladi prepoznaju razliku između “standardnih” proizvoda, koje redovito koristimo u prehrani i “light” proizvoda. Istraživanje je provedeno od rujna 2008. do ožujka 2009. godine u Slavonskom Brodu u jednoj osnovnoj školi. Istraživanje se sastojalo od dva dijela, ankete i testiranja. Metodom anonimnog anketnog ispitivanja utvrđeni su ponašanje i stavovi učenika i roditelja vezano uz «light» proizvode. Anketirano je 100 učenika od petog do osmog razreda (50 dječaka i 50 djevojčica) u dobi od 11.-14. godina, te 50 roditelja (25 muškaraca i 25 žena) u dobi od 30-50 godina. Testiranje je provedeno na 30 slučajno odabranih učenika od četvrtog do osmog razreda. Testiranjem smo utvrdili u kojoj mjeri mladi prepoznaju razliku između “standardnih” proizvoda, koje koristimo u prehrani i “light” proizvoda. Testirana su osjetila vida i okusa konzumacijom 12 „standardnih“ i 12 „light“ proizvoda (mlijeko, mliječni namaz, jogurt, sir, majoneza, čokolada, bomboni, džem, keks, sok (gazirani i negazirani), slane grickalice). Anketno ispitivanje pokazalo je da veliki broj potrošača barem povremeno konzumira «light» proizvode (67%), ali da nisu dovoljno dobro upoznati s pravim značenjem oznake «light» (samo 39% ispitanika). Oko trećina ispitanika vjeruje oznakama “light”. Najveći postotak ispitanika (57%) nema mišljenje o tome jesu li “light” proizvodi stvarno takvi kakvima se predstavljaju ili je riječ o obmani potrošača. Spol, dob, navike, te stavovi ispitanika o vlastitom zdravlju, hrani i prehrambenim navikama, kao i njihovi stavovi o «light» proizvodima utječu na konzumaciju i vrstu konzumiranih »light» proizvoda, ali ne utječu utječu na važnost koju pridaju okusu, energetskoj vrijednosti, cijeni ili marki “light” proizvoda. (neznanje o «light» proizvodima prisutnije je u starijih osoba, kod muškaraca (36%), žene češće svakodnevno konzumiraju «light» proizvode (28%)). Rezultati testiranja pokazuju veliku raznolikost u doživljavanju okusa s naglaskom na kisele okuse. Spol i dob utječu na doživljaj okusa (mlađi ispitanici (do 14 godina) su najskeptičniji prema“light” proizvodima (samo 26% ispitanika (16% dječaka i 16% djevojčica vjeruje oznaci «light», a 26% ne konzumira «light» proizvode)). Motivi mladih za konzumacijom «light» proizvoda su uvjetovani željom za zdravom prehranom ili eksperimentiranjem u prehrani. Testiranjem smo dokazali da učenici «standardne», odnosno «light» varijante skupina proizvoda teško razlikuju bez čitanja etiketa. Razlikovanje «standardnih» od «light» proizvoda ovisi o količini mliječne masti, šećera i osobnom doživljaju pojedinca, odnosno osjetljivosti pojedinog okusa.

nije evidentirano

nije evidentirano

engleski

"Light" generation

nije evidentirano

nije evidentirano

nije evidentirano

Podaci o prilogu

2011.

objavljeno

Podaci o matičnoj publikaciji

Haberle, Vjera ; Pollak, Lea

Zagreb: Hrvatski zavod za javno zdravstvo ; Hrvatsko farmaceutsko društvo

978-953-7031-39-8

Podaci o skupu

1. hrvatski kongres zdravstvene ekologije s međunarodnim sudjelovanjem

poster

13.04.2011-15.04.2011

Zagreb, Hrvatska

Povezanost rada

Temeljne medicinske znanosti, Javno zdravstvo i zdravstvena zaštita, Biologija