Slikovnica kao poticajni materijal za leksički razvoj djeteta u trećoj godini života (CROSBI ID 370950)
Ocjenski rad | doktorska disertacija
Podaci o odgovornosti
Martinović, Ivana
Pintarić, Ana ; Stričević, Ivanka
hrvatski
Slikovnica kao poticajni materijal za leksički razvoj djeteta u trećoj godini života
Usvajanje rječnika jedno je od najznačajnijih područja dječjeg jezika, budući da o rječniku, posebice njegovoj veličini i raznolikosti, uvelike ovisi usvajanje gramatike i sintakse. Značajan dio rječnika dijete usvoji u interakciji, u poticajnom obiteljskom okruženju koje uključuje materijale za čitanje te osobe koje čitaju s djecom. Prvi materijali za čitanje namijenjeni djeci su slikovnice koje predstavljaju svojevrstan rječnički izvor. Istraživanje opisano u ovom radu provedeno je da bi se utvrdila veličina i raznolikost rječnika slikovnica izdanih u Hrvatskoj između 2007. i 2009. godine, namijenjenih djetetu u trećoj godini života, kada je usvajanje rječnika najintenzivnije. U teorijskom dijelu rada raspravlja se o trima razdobljima u razvoju istraživanja dječjeg jezika, potom se govori o različitim pristupima u proučavanju dječjeg jezika i o tijeku usvajanja jezika pri čemu se donose spoznaje o leksičkom razvoju djeteta te se prikazuju različiti pristupi njegovom usvajanju. Nadalje u radu govori se o usvajanju rječnika pod utjecajem društvene okoline, o interakciji roditelja i djeteta i utjecaju čitanja na razvoj jezika s posebnim osvrtom na razvoj rječnika. U radu se posebna pozornost pridaje slikovnici kao materijalu koji sadrži mnogo potencijala za poticaj usvajanja rječnika. U drugom dijelu rada daju se rezultati istraživanja. Korpus slikovnica za daljnje istraživanje dobiven je metodom analize dokumentacije o nakladničkoj produkciji te anketiranjem nakladnika i knjižničara. Veličina i raznolikost rječnika slikovnica i rječnika djece (na temelju transkripata iz Hrvatskog korpusa dječjeg jezika) istraživala se računalnim programom za obradu dječjeg jezika CLAN. Rezultati pokazuju velike razlike u veličini i raznolikosti rječnika slikovnica izdanih u navedenom razdoblju te se također bilježi velik nesklad između raznolikosti rječnika slikovnica i raznolikosti rječnika djece dobi kojoj su slikovnice namijenili nakladnici i dječji knjižničari. Istraživanje je otvorilo brojna pitanja za buduća istraživanja te dalo polazište za smjernice koje moguće implikacije dobivenih rezultata stavljaju u kontekst lingvistike, nakladništva i knjižničarstva.
usvajanje rječnika; raznolikost rječnika; slikovnice; rječnik slikovnica; treća godina života; knjižničarstvo za djecu
nije evidentirano
engleski
Picture book as potential material for lexical development of children at the ages between two and three
nije evidentirano
vocabulary acquisition; diversity of vocabulary; picture books; vocabulary in picture books; the ages between of two and three; children's librarianship
nije evidentirano
Podaci o izdanju
246
09.12.2011.
obranjeno
Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj
Filozofski fakultet Osijek
Osijek