Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 566983

Film kao znak i sudionik modernizacije


Turković, Hrvoje
Film kao znak i sudionik modernizacije // Hrvatski filmski ljetopis, 17 (2011), 68; 104-118 (međunarodna recenzija, članak, znanstveni)


Naslov
Film kao znak i sudionik modernizacije
(Film as a sign and constitutive part of modernization)

Autori
Turković, Hrvoje

Izvornik
Hrvatski filmski ljetopis (1330-7665) 17 (2011), 68; 104-118

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni

Ključne riječi
Film; modernizacija; recepcija filma; izum filma
(Film; modernization; film reception; invention of film)

Sažetak
Film se javio u Hrvatskoj kao jedan od simbola povijesnog procesa modernizacijske – tj. dovođenja postojećeg stanja u sklad s uzorno modernim, a takvim se držalo tehnološki utemeljen napredak prema poboljšanju svih oblika svakodnevnog društvenog života. Film je bio jedan od najočitijih modernih tehnoloških izuma, a svojom je realnom i fascinirajućom prisutnošću, i kompleksnim funkcijama koje je dobivao, jasno otvarao nove modernizacijske mogućnosti na javnokomunikacijskom planu. Film se, npr., izvrsno uključio u masovnokulturnu jezgru modernizacije, razvivši se, uz postojeću tiskanu periodiku, u središnje sredstvo masovnog komuniciranja. Takvim je uspio postati zahvaljujući nekim temeljnim svojstvima: (1) svojim registracijsko-reprodukcijskim temeljima ; (2) svojom distributivnošću, mogućnošću da se u kratkom vremenu naširoko geografski distribuira ; (3) svojim svojstvom perceptivne očiglednosti onog što je nudio i mogućnošću njezine razrade, a time (4) i javnospoznajnom funkcijom koju je dobivao, podjednako u svojim dokumentarističkim odvojcima, ali i igranofilmskim, te (5) javno-obavijesnom funkcijom, koju je dobivao filmskim žurnalima ; tome se važno pridružuje i (6) zabavno-imaginacijska funkcija – tj. film se formira kao sredstvo zadovoljavanja maštalačkih i emotivnih funkcija širokog gledateljstva. Ono, međutim, što je film obilježilo kao sredstvo masovnog komuniciranja srodno periodici, a potom i radiju i televiziji, jest, prvo, potojanje širokodostupnog prostornog objekta, medija s kojim se moglo vremenski-prostorno baratati i raspoređivati ; drugo, redovitost pojavljivanja što je stvaralo vezujuću naviku u gledateljstva ; treće, programska organiziranost i, četvrto, unutarprogramska raznovrsnost što je donosila različite civilizacijske sadržaje i omogućavala različite prezentacijske modelitete (izraženo u formiranju spektra filmskih rodova i žanrova), što je sve imalo velike potencijale u vezivanju i stvaranju masovne publike. Po svemu tome film, barem u svojem ranom razdoblju, doista postao ključnim čimbenikom modernizacije: demokratizacije kulture i participacije u najvažnijem – u javnoj, svjetski, ali i nacionalno relevantnoj, obaviještenosti, te u zajedničkim doživljajnim, spoznajnim i akcijskim vrijednostima.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Povijest, Znanost o umjetnosti



POVEZANOST RADA


Projekt / tema
075-1301679-1304 - Filmski enciklopedijski rječnik (Saša Vojković, )

Ustanove
Leksikografski zavod,
Akademija dramske umjetnosti, Zagreb

Autor s matičnim brojem:
Hrvoje Turković, (99715)

Časopis indeksira:


  • Web of Science Core Collection (WoSCC)
    • Arts & Humanities Citation Index (A&HCI)
    • SCI-EXP, SSCI i/ili A&HCI
  • Scopus


Uključenost u ostale bibliografske baze podataka:


  • Zoological Record
  • FIAF International Index to Film Periodicals
  • Arts and Humanities Citation Index (A&HCI)