Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Logičko i sadržajno zaključivanje: efekti upute i sadržajne konfliktnosti (CROSBI ID 583629)

Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa | domaća recenzija

Valerjev, Pavle ; Bajšanski, Igor ; Gulan, Tanja Logičko i sadržajno zaključivanje: efekti upute i sadržajne konfliktnosti // Knjiga rezimea Savremeni trendovi u psihologiji. Novi Sad: Filozofski fakultet Univerziteta u Novom Sadu, 2011. str. 212-212

Podaci o odgovornosti

Valerjev, Pavle ; Bajšanski, Igor ; Gulan, Tanja

hrvatski

Logičko i sadržajno zaključivanje: efekti upute i sadržajne konfliktnosti

Razna istraživanja zaključivanja su pokazala da možemo govoriti o dvojnom procesu mišljenja, odnosno o procesima Tipa 1 i Tipa 2. Procesi Tipa 1 su neposredniji, automatski, heuristički, često nesvjesni i utemeljeni na uvjerenjima o svijetu, dok su procesi Tipa 2 kontrolirani, svjesni, analitički te povezani s individualnim razlikama u radnom pamćenju i općom inteligencijom - često utemeljeni na formalnim pravilima poput logike. Dosadašnja istraživanja ukazuju na moguće postojanje razlika u tipu, točnosti i brzini odgovora između dva tipa mišljenja pri rješavanju raznih logičkih zadataka. Cilj ovog istraživanja je provjera tih efekata. Skupini studenata psihologije zadavani su kondicionalni silogizmi koji su svi imali modus ponens formu, a koje je slijedio ponuđeni zaključak. Zadatak ispitanika bio je da verificiraju prikazani zaključak. Pri tome su mjereni brzina i točnost odgovora. Fokus analize je bio na vremenima odgovora zbog vrlo visoke točnosti u modus ponens zaključcima. Dizajn eksperimenta je bio četverofaktorski (2x2x2x2) s ponovljenim mjerenjima, pri čemu se manipuliralo odgovarajućom uputom (kako bi se kod ispitanika potaknulo zaključivanje prema uvjerenju ili prema logičkim pravilima), zatim sadržajnom konfliktnošću zaključka te također zbog metodoloških razloga postojanjem negacije u konkluziji i točnošću konkluzije. Premda rezultati ne pokazuju razlike u efikasnosti dva tipa zaključivanja u apsolutnom smislu, postoje efekti upute koji su značajni u interakciji s drugim faktorima kako se i očekivalo. Najzanimljivija je interakcija upute i sadržajne konfliktnosti (F(1, 11) = 5, 23 ; p = , 04) gdje manipulacija sadržajnom konfliktnošću stvara veću razliku u vremenu odgovora pri uputi za zaključivanje prema uvjerenjima (Tip 1) nego pri uputi za zaključivanje prema logičkim pravilima (Tip 2). Ti rezultati su interpretirani sukladno gledištu o dvojnom procesu mišljenja. Od ostalih značajnih efekta treba istaknuti da se sadržajno nekonfliktni zadaci općenito rješavaju brže od konfliktnih (F(1, 11) = 9, 99 ; p = , 009) te da se afirmativni zadaci općenito rješavaju brže od onih s negacijom (F(1, 11) = 46, 65 ; p < , 001).

dvojni proces mišljenja ; dedukcija ; zaključivanje ; kondicionali ; modus ponens

nije evidentirano

engleski

Logical and content reasoning: the effects of instruction and content conflict

nije evidentirano

dual-process of thinking ; deduction ; reasoning ; conditionals ; modus ponens

nije evidentirano

Podaci o prilogu

212-212.

2011.

objavljeno

Podaci o matičnoj publikaciji

Knjiga rezimea Savremeni trendovi u psihologiji

Novi Sad: Filozofski fakultet Univerziteta u Novom Sadu

978-86-6065-080-3

Podaci o skupu

SAVREMENI TRENDOVI U PSIHOLOGIJI

predavanje

14.10.2011-16.10.2011

Novi Sad, Srbija

Povezanost rada

Psihologija