Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Rukopis R81 iz 14. stoljeća s glazbenom tematikom u franjevačkom samostanu u Zadru (CROSBI ID 180369)

Prilog u časopisu | stručni rad

Tuksar, Stanislav Rukopis R81 iz 14. stoljeća s glazbenom tematikom u franjevačkom samostanu u Zadru // Arti musices : hrvatski muzikološki zbornik, 42 (2011), 2; 261-269

Podaci o odgovornosti

Tuksar, Stanislav

hrvatski

Rukopis R81 iz 14. stoljeća s glazbenom tematikom u franjevačkom samostanu u Zadru

U članku se donosi prvi preliminarni opis drugog dijela rukopisa R81 (ovdje nazvanog De artibus liberalibus), nastalog početkom druge polovice 14. stoljeća i sačuvanog u rukopisnom fondu knjižnice Franjevačkog samostana u Zadru. Rukopis je otkriven krajem 1970-ih ili početkom 1980-ih (Vinko Velnić), a u svoje su ga preglede naknadno informativno uvrstili Žarko Dadić (Povijest egzaktnih znanosti u Hrvata, knj. 2, 1982.) i Ennio Stipčević (Hrvatska glazba, 1997.). Do sada u hrvatskoj muzikologiji o tom rukopisu nije objavljena nijedna studija. Riječ je o kratkom tekstu (na dvije nepune stranice), pisanom na latinskom jeziku i gotičkim pismom, koji se nalazi u nepaginiranom dodatku (drugi rukopis) uvezanim u jedan svezak s prvim rukopisom. Sadržajno donosi vrlo sumaran pregled temeljnih glazbenoteorijskih postavki iz repertoara kvadrivija (numerološka problematika intervala i njihovih brojčanih razmjera), kako se naučavao u crkvenim školama i sveučilištima razvijenoga srednjega vijeka. Pretpostavlja se da mu je autor Zadranin fra Nikola, školovan na Sveučilištu u Oxfordu, i da uz ostale tekstove s područja trivija i kvadrivija, te opću teološku problematiku koju donosi prvi najveći dio rukopisa, predstavlja kompendij specifičnih znanja po odgovarajućim strukama što su se proučavale na franjevačkom teološkom studiju organiziranom tijekom 14. stoljeća u Zadru. U vezi s kontekstom nastanka rukopisa upućuje se u budućim istraživanjima, s jedne strane, na komparativnu usporedbu s rukopisnim glazbenoteorijskim izvorima iz Oxforda, datiranima u 13. i 14. stoljeće (Robert Grosseteste, Robert Kilwardby, Roger Bacon, traktat Quatuor principalia musice, danas atribuiran Johnu Tewkesburyju), a s druge strane – u širem kroatološkom kontekstu – na razliku u dataciji obaju rukopisa (1355., 1360. ili kasnije za rukopis De artibus liberalibus) kao faktor po kojem bi se nastanak rukopisa mogao eventualno otčitati kao neposredni vremenski i sadržajni refleks širih društvenih zbivanja nakon Zadarskog mira 1358. u kojoj su znanost i kultura u Zadru, Dalmaciji i Hrvatsko-ugarskom kraljevstvu doživjeli polet i znatan procvat. Navodi se i mogućnost da je rukopis možda dokument što ga je proizveo dominikanski kulturni krug u Zadru uoči osnivanja 1396. tzv. svečanog studija Dalmatinske provincije kao prvog hrvatskog sveučilišta.

rukopis R81; Franjevački samostan u Zadru; 14. stoljeće; elementarna teorija glazbe; kvadrivij; teološki studij

nije evidentirano

engleski

The 14th Century Manuscript R81 with Music Topics from the Franciscan Monastery in Zadar

nije evidentirano

MS R81; Franciscan monastery in Zadar; 14th century; elementary theory of music; quadrivium; theological studies

nije evidentirano

Podaci o izdanju

42 (2)

2011.

261-269

objavljeno

0587-5455

Povezanost rada

Znanost o umjetnosti