Izrazi za mentalna stanja i teorija uma predškolske djece u odnosu na dob i socijalnu okolinu (CROSBI ID 369847)
Ocjenski rad | doktorska disertacija
Podaci o odgovornosti
Šakić, Marija
Ljubešić, Marta ; Pavličević-Franić, Dunja
hrvatski
Izrazi za mentalna stanja i teorija uma predškolske djece u odnosu na dob i socijalnu okolinu
Ciljevi istraživanja bili su proučiti razvojne promjene u količini upotrebe izraza za mentalna stanja u spontanom govoru i u razumijevanju teorije uma u djece govornika hrvatskog jezika u predškolskoj dobi, učinke socijalne okoline na razvoj u ovim područjima usporedbom djece u obiteljima i djece u domovima za djecu bez odgovarajuće roditeljske skrbi te odnos količine govora o mentalnim stanjima, razumijevanja teorije uma i općeg jezičnog razumijevanja. U istraživanju je sudjelovalo 94 djece u obiteljima i 94 djece u domovima za djecu bez odgovarajuće roditeljske skrbi, u dobi od 3, 4 i 5 godina. Primijenjene su razvojne ljestvice jezika i zadatci za ispitivanje razumijevanja teorije uma, želja, vjerovanja i emocija te su u situaciji polustrukturirane igre prikupljeni uzroci dječjeg spontanog govora u kojima je analizirana upotreba izraza za mentalna stanja. Rezultati pokazuju da je u predškolskoj dobi količina govora o željama stabilna, dok se količina govora o vjerovanjima i emocijama povećava te se poboljšava dječje razumijevanje teorije uma, želja, vjerovanja i emocija. Djeca u domovima za djecu su u usporedbi s djecom u obiteljima više govorila o željama, a manje o vjerovanjima i emocijama te su pokazala slabije razumijevanje teorije uma i pojedinih mentalnih stanja, ali se obrazac razvojnih promjena u ispitivanim područjima u ovim dvjema skupinama djece nije razlikovao. Uz kontrolu jezičnog razumijevanja učinci dobi i socijalne okoline na količinu govora o mentalnim stanjima nisu bili značajni, dok su učinci na razumijevanje nekih mentalnih stanja ostali značajni. Pokazalo se da je količina dječjeg govora o mentalnim stanjima u većoj mjeri određena jezičnim razumijevanjem nego razumijevanjem teorije uma i mentalnih stanja. Dobiveni rezultati razmotreni su u kontekstu različitih teorijskih objašnjenja odnosa jezika i teorije uma te prirode i razvoja teorije uma.
teorija uma; razumijevanje želja; netočna vjerovanja; razumijevanje emocija; govor o mentalnim stanjima
nije evidentirano
engleski
Mental state terms and theory of mind in preschool children in relation to age and social environment
nije evidentirano
theory of mind; desire understanding; false beliefs; emotion understanding; mental state talk
nije evidentirano
Podaci o izdanju
269
23.12.2010.
obranjeno
Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj
Sveučilište u Zagrebu
Zagreb