Budućnost dječje knjige – medijska rekontekstualizacija pisanja, čitanja i objavljivanja dječje književnosti (CROSBI ID 582617)
Prilog sa skupa u zborniku | izvorni znanstveni rad | međunarodna recenzija
Podaci o odgovornosti
Gabelica, Marina
hrvatski
Budućnost dječje knjige – medijska rekontekstualizacija pisanja, čitanja i objavljivanja dječje književnosti
Književnost je, kao i svaka druga ljudska tvorevina, pratila novitete suvremenoga doba. Tako je i usmena književnost pojavom pisma bivala zapisana i time započinje doba pisane književnosti. Pojavom tiskarskog stroja pisana se književnost također osuvremenjuje. Odnos usmene i pisane književnosti dobar je prikaz što se dešava kada se susretnu tradicionalno i suvremeno- tijekom vremena novi medij potiskuje onaj prethodni. Tom se analogijom možemo zapitati kakva budućnost očekuje, u ovom slučaju pisanu književnost. Možemo li pisanu književnost i medij knjige nazvati tradicionalnim medijem? Pojavom novih medija, prije svega računala, događa se prijenos pisane književnosti u oblik koji nazivamo elektroničkom književnošću. Problem međutim nije u transkripciji (digitalizaciji) knjige jer ta je pojava tek djelić novonastale elektroničke književnosti. Veći se dio pisane književnosti pritom prilagođava zakonitostima novoga medija. Tradicionalni tekst je linearan, sekvencijalan i kao takav ne odgovara prirodi novoga medija. Stoga biva zamijenjen, prevođen u hipertekst koji je nelinearan, nesekvencijalan, iznad linearnoga teksta ; hipertekst je dinamičan, promijenjiv, modularan i beskonačan. Pritom se translacija vrši na tekstualnoj razini (hipertekst), ali i na razini prijevoda jezičnoga koda, gdje u novome mediju auditivni i vizualni kod postaju dominantama (hipermedij). Teoretičari medija naglašavaju kako novi mediji donose sferu simultane interakcije svih osjetila, a time se ne mijenja samo sadržaj, već i naša svijest o sadržaju. Promjene koje su zadesile književnost ne označavaju samo promjene linearnih tekstova, već i oblika mišljenja i percepcije. U radu se navode primjeri s područja dječje književnosti koji su doživjeli ove pretvorbe (interaktivne slikovnice, story telling) te najavljuju novitete koji se javljaju na podučju novijih izdanja (hologramske slikovnice). Preispituju se odnosi tradicionalnog medija (dječje knjige) i novih oblika (elektronička dječja književnost) uz osvrt na recepciju ovih noviteta kod djece- suvremenih čitača.
dječja književnost; recepcija; novi mediji; film; računalo; hipertekst; elektronička dječja književnost
nije evidentirano
engleski
The Future of Children's Books – Media Recontextualisation of Writing, Reading and Publishing of Children's Literature
nije evidentirano
children's literature; reception; new media; film; computer; hypertext; electronical children's literature
nije evidentirano
Podaci o prilogu
2011.
objavljeno
Podaci o matičnoj publikaciji
Podaci o skupu
Veliki vidar - stoljeće Grigora Viteza
predavanje
24.11.2011-25.11.2011
Zagreb, Hrvatska