Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Školsko ozračje, zadovoljstvo poslom i sudjelovanje u odlučivanju učitelja osnovne škole (CROSBI ID 369765)

Ocjenski rad | magistarski rad (mr. sc. i mr. art.)

Miklec, Dubravka Školsko ozračje, zadovoljstvo poslom i sudjelovanje u odlučivanju učitelja osnovne škole / Vlatka Domović (mentor); Zagreb, Učiteljski fakultet, Zagreb, . 2010

Podaci o odgovornosti

Miklec, Dubravka

Vlatka Domović

hrvatski

Školsko ozračje, zadovoljstvo poslom i sudjelovanje u odlučivanju učitelja osnovne škole

Istraživanje školskog ozračja, zadovoljstva poslom i sudjelovanja učitelja u donošenju odluka provedeno je u ožujku 2009. na uzorku od 200 učitelja razredne i predmetne nastave u 20 osnovnih škola iz različitih regija Republike Hrvatske, pri čemu je 9 škola iz Zagreba i 11 škola iz ostalih regija. Istraživanjem se nastojalo utvrditi kako učitelji osnovnih škola Hrvatske percipiraju i procjenjuju školsko ozračje, zadovoljstvo poslom i sudjelovanje u donošenju odluka, postoje li razlike u percepciji navedenih varijabli s obzirom na vrstu posla koji učitelji obavljaju, duljinu radnog staža i lokaciju škole, te utjecaj školskog ozračja, sudjelovanja u odlučivanju i navedenih demografskih čimbenika na zadovoljstvo poslom učitelja. Analiza podataka pokazala je da učitelji u hrvatskim osnovnim školama povoljno procjenjuju školsko ozračje, uz visoku procjenu opsega zainteresiranosti za svoj posao, predanosti poslu i podrške ravnatelja, te nisku procjenu kontrole i jasnoće propisa i pravila koji vladaju u školi, pri čemu učitelji između 10 i 20 godina radnog staža osjećaju veći radni pritisak i kontrolu. Utvrđeno je opće zadovoljstvo poslom čija je srednja vrijednost 3, 64 te je zaključeno da su ispitani učitelji općenito zadovoljni poslom. Učitelji su zadovoljni svojim suradnicima, samim poslom koji obavljaju, te ravnateljem, pokazuju osrednje zadovoljstvo mogućnostima napredovanja u svojoj školi, a nezadovoljni su dohotkom. Učitelji razredne nastave pokazuju veće zadovoljstvo samim poslom u odnosu na svoje kolege u predmetnoj nastavi. Regresijskom analizom utvrđeno je kako na opće zadovoljstvo poslom utječe pet varijabli: orijentacija na zadatak, jasnoća pravila i propisa, podrška rukovoditelja, radni pritisak i sudjelovanje u donošenju odluka o radu škole. Navedeni prediktori objašnjavaju 59% općeg zadovoljstva poslom učitelja, a najviše doprinosi prediktor orijentacija na zadatak. Učitelji gotovo maksimalno sudjeluju u donošenju odluka vezanih uz vlastiti nastavni rad, te visoko participiraju u odlučivanju o radu škole, godišnjem planu i programu škole te u donošenju odluka vezanih uz nastavni rad izvan učionice (terenska nastava, izvannastavne aktivnosti, školski projekti, dodatna i dopunska nastava). Nižim procjenama ocijenjeno je sudjelovanje u donošenju odluka o raspodjeli financijskih sredstava škole, nabavi nastavne opreme, dodjeli razredništva i izbornih predmeta te utjecaju na izradu rasporeda sati. Uočeno je kako učitelji više participiraju u donošenju odluka vezanih uz vlastiti odgojno-obrazovni rad, a manje u donošenju odluka vezanih uz organizacijsko odlučivanje i sveukupni rad škole. Učitelji razredne nastave bolje participiraju u donošenju odluka vezanih uz izvannastavni rad, dok u ostalim segmentima školskog odlučivanja nije uočena razlika između učitelja razredne i predmetne nastave. Učitelji sa stažom duljim od 20 godina više participiraju u odlučivanju od svojih mlađih kolega. Učitelji koji rade u školama izvan Zagreba bolje procjenjuju opće ozračje škole, te osjećaju veću podršku ravnatelja, više sudjeluju u donošenju školskih odluka te su zadovoljniji svojim poslom u odnosu na kolege koji rade u zagrebačkim školama.

školsko ozračje; zadovoljstvo poslom; sudjelovanje u odlučivanju; osnovna škola; učitelji razredne nastave; učitelji predmetne nastave

nije evidentirano

engleski

School climate, job satsfaction and participation of teachers in decission-making

nije evidentirano

school environment; job satistfaction; decision participation; elementary school;

nije evidentirano

Podaci o izdanju

100

02.12.2010.

obranjeno

Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj

Učiteljski fakultet, Zagreb

Zagreb

Povezanost rada

Pedagogija