Utjecaj maloprodajne lokacije na ukupni trošak kupnje proizvoda svakodnevne potrošnje (CROSBI ID 369519)
Ocjenski rad | doktorska disertacija
Podaci o odgovornosti
Guszak, Irena
Vouk, Rudolf
hrvatski
Utjecaj maloprodajne lokacije na ukupni trošak kupnje proizvoda svakodnevne potrošnje
Predmet istraživanja ove doktorske disertacije je koji čimbenici i na koji način doprinose ukupnom trošku kupnje proizvoda svakodnevne potrošnje na području Grada Zagreba, te kako prostorni raspored prodavaonica proizvoda svakodnevne potrošnje i obilježja potrošača utječu na ukupni trošak kupnje. U doktorskoj disertaciji su cjelovito i konzistentno obrađene sve relevantne teorije povezane s predmetom istraživanja. Temeljem analize teorijskog okvira, pripremljeno je i provedeno opsežno empirijsko istraživanje. Rezultati istraživanja su pokazali da svih deset kategorija troškova (trošak prijevoza do i od prodavaonice, trošak vremena provedenog na putu do i od prodavaonice, trošak prikupljanja informacija prije kupnje, cjenovni trošak kupljenih proizvoda, trošak financiranja kupnje, troškovi nastali zbog razine usluga u prodavaonici, trošak čekanja prilikom kupnje, trošak držanja zaliha kupljenih proizvoda, trošak kupljenih proizvoda koji se pokvare prije upotrebe i trošak reklamacija) pozitivno utječe na ukupni trošak kupnje. Od tri promatrane odrednice prostornog rasporeda prodavaonica, potvrđeno je da udaljenost glavne prodavaonice do mjesta stanovanja potrošača u metrima pozitivno utječe na ukupni trošak kupnje, dok odlazak u kupnju pješice ili bilo kojim prijevoznim sredstvom osim osobnog automobila ima negativan utjecaj na ukupni trošak kupnje. Analiza ukupnog troška kupnje u odnosu na različita socio-demografska obilježja potrošača je pokazala da se ukupni trošak kupnje razlikuje za različite modalitete obilježja dob, bračni status, razina obrazovanja, broj članova kućanstva, zaposlenje/ radni status, osobni mjesečni prihod, posjedovanje osobnog automobila i mjesto stanovanja (gradska četvrt). Sljedeći dio istraživanja je pokazao da je ukupni trošak kupnje manji ako potrošači kupuju u prodavaonicama u naselju (prodavaonice susjedstva i supermarketi) u odnosu na kupnje u prodavaonicama izvan naselja potrošača (hipermarketi i diskontne prodavaonice). Konačno, istraživanje je utvrdilo da u Zagrebu postoji područje na kojem potrošači nemaju mogućnost kupnje na lokacijama uz niži ukupni trošak kupnje, tj. postoji područje slabe opskrbljenosti. Kao takvo je identificiran dio gradske četvrti Trešnjevka-jug koji se nalazi južno od Horvaćanske ceste. Rezultati istraživanja su omogućili kreiranje empirijskog modela utjecaja prostornog rasporeda prodavaonica na ukupni trošak kupnje proizvoda svakodnevne potrošnje.
ukupni trošak kupnje; lokacija prodavaonice; proizvodi svakodnevne potrošnje; područje slabe opskrbljenosti; Grad Zagreb
nije evidentirano
engleski
The impact of retail location on the total purchase cost of everyday consumer goods
nije evidentirano
total purchase cost; retail location; everyday consumer goods; food desert; Zagreb
nije evidentirano
Podaci o izdanju
378
18.03.2011.
obranjeno
Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj
Ekonomski fakultet, Zagreb
Zagreb