KONSTRUKTIVISTIČKA NASTAVA FIZIKE U OSNOVNOJ ŠKOLI I UČINCI NA RAZUMIJEVANJE PRIRODE ZNANOSTI, KONCEPTUALNO RAZUMIJEVANJE I RAZVOJ INTERESA ZA ZNANOST (CROSBI ID 369155)
Ocjenski rad | magistarski rad (mr. sc. i mr. art.)
Podaci o odgovornosti
Svedružić, Antonio
Nada Vijtiuk
hrvatski
KONSTRUKTIVISTIČKA NASTAVA FIZIKE U OSNOVNOJ ŠKOLI I UČINCI NA RAZUMIJEVANJE PRIRODE ZNANOSTI, KONCEPTUALNO RAZUMIJEVANJE I RAZVOJ INTERESA ZA ZNANOST
Cilj prirodoznanstvenog odgoja i obrazovanja je prirodoznanstveno opismenjavanje. Utjecajni svjetski projekti National Science Education Standards i Benchmarks for Science Literacy ističu prirodu znanosti kao jedan od važnih čimbenika u postizanju ukupne prirodoznanstvene pismenosti. Koncept priroda znanosti odnosi se na temeljne principe i ideje znanosti kao načina spoznaje. Aspekti prirode znanosti ; promjenjivost znanstvenih znanja, razlika između opažanja i zaključivanja, društvena i kulturna prožetost, mit o znanstvenoj metodi, kreativnost i mašta u znanstvenom poduhvatu, znanstveni zakon i teorija, subjektivnost–objektivnost u znanosti, važni su doprinos u epistemološkom razumijevanju znanosti. Drugi nužan čimbenik za ostvarenje prirodoslovne pismenosti je edukacijski konstruktivizam kao paradigma suvremene metodike fizike. Konstruktivističke ideje omogućuju optimalnu razrednu atmosferu koja maksimalizira učenje i izgrađuju pozitivan stav prema fizici. Konstruktivistička nastava superiornija je tradicionalnoj predavačkoj nastavi fizike. Učenički interes za fiziku i prirodne znanosti važan je doprinos motivaciji učenika i ima pozitivne učinke na učenje i razumijevanje prirodoznanstvenih sadržaja. Osobni i situacijski interes su dva oblika interesa koja potiču i stvaraju optimalne uvjete za učenje. Cilj rada je utvrditi kako konstruktivistički orijentirana nastava fizike koja uključuje aspekte prirode znanosti i tradicionalna predavačka nastava utječu na razumijevanje prirode znanosti, razvoj interesa za fiziku i konceptualno razumijevanje pojmova i koncepata iz fizike. Za provjeru postavljenih ciljeva provedeno je istraživanje na učenicima sedmog razreda osnovne škole. Inicijalnim testom mjereno je razumijevanje prirode znanosti, interes i razumijevanje sadržaja iz fizike. Nakon obrada tema iz prirode znanosti prema konstruktivističkim i tradicionalnim principima izvršeno je završno mjerenje istih varijabli. Rezultati su pokazali: (a) strukturu tipičnih učeničkih miskoncepcija o prirodi znanosti, (b) relativnu učestalost učenika koji ne poznaju prirodu znanosti, (c) značajniji napredak učenika u razumijevanju prirode znanosti kad sudjeluju u konstruktivističkoj nastavi u odnosu na učenike koji sudjeluju u tradicionalnom obliku nastave. Nadalje, istraživanje je pokazalo da je osobni i situacijski interes za fiziku kod učenika konstruktivističke grupe ostao uglavnom očuvan ili je lagano rastao, za razliku od učenika u tradicionalnoj grupi kod kojih je interes uglavnom opadao. U konceptualnom razumijevanju učenici tradicionalne grupe nisu postigli bolji rezultat u usporedbi s inicijalnim testom za razliku od učenika u konstruktivističkoj grupi koji postižu bolje rezultate na završnom testu. Ovo istraživanje potvrdilo je učinkovitost edukacijskog konstruktivizma kao efikasne strategije za učenje fizike, razvoj i očuvanju interesa, i razumijevanje prirode znanosti u osnovnoškolskoj nastavi fizike.
interes; konceptualno razumijevanje; konstruktivizam; priroda znanosti
nije evidentirano
engleski
CONSTRUCTIVISTIC TEACHING PHYSICS IN ELEMENTARY SCHOOL AND EFFECTS ON UNDERSTANDING THE NATURE OF SCIENCE, THE DEVELOPMENT OF CONCEPTUAL UNDERSTANDING AND INTEREST IN SCENCE
nije evidentirano
nature of science; constructivism; interest; conceptual understanding
nije evidentirano
Podaci o izdanju
106
22.11.2011.
obranjeno
Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj
Učiteljski fakultet, Zagreb
Zagreb