Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Opažanja uz rani portretni opus Jerolima Miše (CROSBI ID 178870)

Prilog u časopisu | izvorni znanstveni rad

Mance, Ivana ; Prelog, Petar Opažanja uz rani portretni opus Jerolima Miše // Radovi Instituta za povijest umjetnosti, 35 (2011), 227-236

Podaci o odgovornosti

Mance, Ivana ; Prelog, Petar

hrvatski

Opažanja uz rani portretni opus Jerolima Miše

Namjera ovoga rada jest otvoriti mogućnosti za povijesnu valorizaciju ranog portretnog opusa Jerolima Miše nastalog u razdoblju između 1914. i 1916., kao bitnog individualnog prinosa nacionalnom slikarskom modernizmu. Portreti izlagani tijekom 1916. – najprije na skupnoj, prvoj, a potom i na trećoj izložbi Hrvatskog proljetnog salona (Mišinoj samostalnoj izložbi) – izazvali su primjetan odaziv likovne kritike, pa se pažljivom analizom svih osvrta nastoji rekonstruirati povijesni horizont recepcije. Evidentno je, naime, da su Mišini portreti prepoznati kao značajan istup prema modernom slikarskom izrazu, što predstavlja dodatni argument u korist tvrdnje o njihovoj simptomatičnoj važnosti. Dosadašnji pristup tom ranom, pretežito zagubljenom opusu Jerolima Miše, iščitava se, nadalje, iz postojeće povijesnoumjetničke obrade. Razlozi eventualne distanciranosti prema afirmaciji njegovih stilskih kvaliteta prepoznaju se pritom u stavu određenog dijela hrvatske povijesti umjetnosti prema raznolikim manifestacijama ekspresionističkog izraza u hrvatskom slikarstvu. Ta se suzdržanost ponajprije odnosila na one priklone koji se ekspresionizmu približavaju sa secesijskih ishodišta, pa rani Mišini portreti predstavljaju ogledni primjer za raščlambu upravo te stilske putanje. Iz te perspektive pristupa se, dakle, analizi, tumačenju i valorizaciji likovnih i konceptualnih odrednica Mišinih portreta, koji u specifičnom spoju ikonografije kulturnih tipova i naglašenog psihologizma nude uzorak nesumnjivo blizak ekspresionstičkom modelu. S izvedbenog aspekta, upozorava se nadasve na Mišin tretman boje: uporaba čistih i otvorenih boja – nerijetko međusobno kontrastiranih (crvena, žuta, zelena) i mahom nanošenih u širokim potezima te sumarnim plohama – može protumačiti kao naglašeno ekspresivna kvaliteta. Također, uspstavlja se distinkcija između portreta iz 1914. i onih nastalih tijekom 1916. i kasnije, ukazujući na uočljive mijene u ideji i provedbi modernog portretnog slikarskog djela.

Jerolim Miše; portret; hrvatsko moderno slikarstvo; secesija; ekspresionizam; Proljetni salon

nije evidentirano

engleski

Remarks on the Early Portraiture of Jerolim Miše

nije evidentirano

Jerolim Miše; portraiture; Croatian Modern Painting; Secession; Expressionism; Spring Salon

nije evidentirano

Podaci o izdanju

35

2011.

227-236

objavljeno

0350-3437

Povezanost rada

Povijest umjetnosti