Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Ekspresionizam u Hrvatskoj: strategije moderniteta (CROSBI ID 45013)

Prilog u knjizi | izvorni znanstveni rad

Maković, Zvonko Ekspresionizam u Hrvatskoj: strategije moderniteta // Zbornik međunarodnog simpozija Zagreb-München. Hrvatsko slikarstvo i Akademija likovnih umjetnosti u Münchenu / Kraševac, Irena ; Prelog, Petar (ur.). Zagreb: Institut za povijest umjetnosti, 2011. str. 144-157

Podaci o odgovornosti

Maković, Zvonko

hrvatski

Ekspresionizam u Hrvatskoj: strategije moderniteta

Ekspresionizam se u Hrvatskoj javlja relativno rano i to podjednako u književnosti, likovnim umjetnostima, kazalištu. Nekoliko časopisa koji izlaze, okvirno, između 1916. i 1921. pokazuju kako je recepcija ekspresionizma bila dobra, a niz važnih (njemačkih) časopisa koji su promovirali ovaj stil, bili su u opticaju u Hrvatskoj od početka Prvoga svjetskog rata. Vrlo brzo javljaju se u domaćim časopisima napisi koji se kritički odnose prema brojnim zagovaračima ekspresionizma. Pojavom izložbi Hrvatskog proljetnog salona (1916) sve se jasnije uočavaju naznake ekspresionizma u likovnim umjetnostima, a puni procvat bit će nakon Prvoga svjetskog rata i trajat će nekoliko narednih godina. Utjecaji u Hrvatsku dolaze posredno: s jedne strane preko časopisa („Der Sturm“), a s druge preko Münchena, Beča i osobito Praga. U kinematografima se prikazuju njemački filmovi koji utječu na domaće kazalište, pa i slikarstvo. Štoviše, može se slobodno reći kako neposrednog uvida u umjetnost glavnih protagonista ekspresionizma, to će reći slikara grupe „Die Brücke“, nije bilo. Hrvatski slikari od izvora preuzimaju sekundarne elemente, i to često vrlo slobodno, što je i razumljivo, budući se ekespresionistički znakovi usvajaju s brojnih izvora. Nastaje neka vrst hibridnoga ekspresionizma koja je karakteristična ne samo za hrvatsku umjetnost, nego i onu koja potječe iz drugih rubnih područja: od češke i mađarske, do srpske, slovenske i talijanske. Za ekspresionizam u Hrvatskoj važna je bila 1921. godina kada nastaje niz reprezentativnih djela, ali i tekstova posvećenih ekspresionizmu. Također, iste te godine javljaju se sve brojniji kritički napisi te dolazi do postupnog gašenja dominantnih znakova stila. Jedna od osobina ekspresionizma u Hrvatskoj je i po prvi puta precizno formulirana svijest o modernitetu. Želja za drugačijim, za novim koje dolazi od drugoga radikalizirat će se osobito u praksi zenitizma, pokreta koji izrasta iz ekspresionizma. U ekspresionizmu se stoga može prepoznati početak artikuliranja strategije kojom se osvaja polje modernoga, drugačijega, to će reći anti-lokalnoga, ne-nacionalnoga, avangardnoga.

ekspresionizam, modernitet, avangarda

nije evidentirano

engleski

Expressionism in Croatia: Strategies of Modernity

nije evidentirano

expressionism, modernity, avant-garde

nije evidentirano

Podaci o prilogu

144-157.

objavljeno

Podaci o knjizi

Zbornik međunarodnog simpozija Zagreb-München. Hrvatsko slikarstvo i Akademija likovnih umjetnosti u Münchenu

Kraševac, Irena ; Prelog, Petar

Zagreb: Institut za povijest umjetnosti

2011.

978-953-6106-91-2

Povezanost rada

Povijest umjetnosti