Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 549803

Provjera konstruktne valjanosti Upitnika sustava pamćenja


Tonković, Mirjana; Vranić, Andrea
Provjera konstruktne valjanosti Upitnika sustava pamćenja // 20. Dani Ramira i Zorana Bujasa - sažeci priopćenja / Čorkalo Biruški, Dinka ; Vukasović, Tena (ur.).
Zagreb: Filozofski fakultet, Zagreb, 2011. str. 184-184 (predavanje, međunarodna recenzija, sažetak, ostalo)


Naslov
Provjera konstruktne valjanosti Upitnika sustava pamćenja
(Construct validity of Self-evaluation of memory systems questionnaire)

Autori
Tonković, Mirjana ; Vranić, Andrea

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, ostalo

Izvornik
20. Dani Ramira i Zorana Bujasa - sažeci priopćenja / Čorkalo Biruški, Dinka ; Vukasović, Tena - Zagreb : Filozofski fakultet, Zagreb, 2011, 184-184

ISBN
978-953-175-391-3

Skup
20. Dani Ramira i Zorana Bujasa

Mjesto i datum
Zagreb, Hrvatska, 07-09.04.2011

Vrsta sudjelovanja
Predavanje

Vrsta recenzije
Međunarodna recenzija

Ključne riječi
Metamemorija; sustavi pamćenja; samoprocjene; validacija
(Metamemory; memory systems; assessment; validation)

Sažetak
Herrmann (1982, 1984) razlikuje upitnike koji ispituju pamćenje činjenica i događaja ("upitnik pamćenja") i upitnike koji procjenjuju učinkovitost vlastitog pamćenja ("upitnik metamemorije"). Upitnici metamemorije obuhvaćaju veći raspon ponašanja, ali je njihova valjanost najčešće problematična. Također, ovi su upitnici primarno konstruirani za primjenu kod pacijenata s neurološkim oštećenjima ili ozljedama mozga, a ta njihova usmjerenost na poteškoće pamćenja predstavlja velik nedostatak za primjenu na ne-kliničkoj populaciji. Tonković i Vranić (2004 ; 2011) su konstruirale Upitnik sustava pamćenja – SMSQ (eng. Self-evaluation of Memory Systems Questionnaire) koji ispituje pamćenje događaja, ali i procjenu učinkovitosti vlastitog pamćenja. Za razliku od drugih upitnika metamemorije, koji uglavnom ispituju strategije pamćenja, zadovoljstvo svojim pamćenjem ili procjenu vlastitih mnestičkih sposobnosti, SMSQ se temelji na široko prihvaćenoj podjeli pamćenja na sustave – radno, epizodičko, semantičko (Tulving, 2002). Upitnik uključuje i subjektivnu evaluaciju sposobnosti i pitanja o upotrebi podsjetnika i pomagala za bolje upamćivanje. Sukladno tome, SMSQ opisuje 6 faktora: subjektivna evaluacija, epizodičko pamćenje, semantičko pamćenje, pamćenje brojeva, pamćenje vidno-prostornih informacija i podsjetnici. U prethodnim priopćenjima SMSQ je validiran u terminima očekivanih grupnih razlika (Cronbach, 1955), a u ovom će radu biti prikazani rezultati validacije SMSQ-a s obzirom na objektivne mjere prikladne za usporedbu s procjenom pojedinih faktora SMSQ-a. To su redom objektivne mjere radnog pamćenja (pamćenje brojeva, pamćenje vidno-prostornih informacija), dugoročnog pamćenja (epizodički zadatak, semantički zadatak), te mjere odgođenog dosjećanja. U svrhu provjere diskriminantne valjanosti SMSQ-a korišten je na hrvatski jezik preveden i adaptiran Upitnik sklonosti prisjećanju.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Psihologija



POVEZANOST RADA


Projekt / tema
130-0000000-3295 - Integracija informacija kao osnova cjelovitog doživljavanja (Dragutin Ivanec, )
130-1301683-1417 - Promjene ličnosti i kognitivnih procesa u starijoj dobi (Predrag Zarevski, )

Ustanove
Filozofski fakultet, Zagreb