Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 541000

O estetici klapskoga pjevanja


Primorac, Jakša
O estetici klapskoga pjevanja // Narodna umjetnost: hrvatski časopis za etnologiju i folkloristiku, 47 (2010), 2; 31-50 (međunarodna recenzija, članak, znanstveni)


CROSBI ID: 541000 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
O estetici klapskoga pjevanja
(On the Aesthetics of Klapa Singing)

Autori
Primorac, Jakša

Izvornik
Narodna umjetnost: hrvatski časopis za etnologiju i folkloristiku (0547-2504) 47 (2010), 2; 31-50

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni

Ključne riječi
klapsko pjevanje; estetika; etika; fuzija; alikvoti
(klapa singing; aesthetics; ethics; fusion; overtones)

Sažetak
Sudionici klapskoga pjevanja, napose pjevači, u raznim prigodama spontano raspravljaju o vlastitoj glazbenoj estetici. Njihova interna pravila, koncepcije i vrjednovanja predmet su ovog istraživanja. Autor razmatra klapsku estetiku u procesima glazbenog učenja te u javnim i privatnim izvedbama. Danas se glazbeno znanje u klapskom pjevanju uglavnom prenosi formalno, notnim zapisima. U javnim se izvedbama od vodećeg pjevača – prvoga tenora – očekuje da donese izrazito osobnu interpretaciju, dok se u drugih pjevača najviše vrjednuje skupna suradnja. Interni pojam i koncepcija klapske fuzije isprepleću estetiku i etiku, objedinjujući glazbene sadržaje i društvene vrijednosti te ideale. Klapska fuzija teži stvaranju savršene usklađenosti u izvedbi homofonih klapskih pjesama, a istodobno je i metaforom prijateljstva među pjevačima. Kako se klapska harmonija temelji na konsonantnim, pretežno durskim, akordima zapadne umjetničke glazbe, ona omogućuje stvaranje odzvanjajućih akordâ bogatih alikvotnim tonovima. Klapska se fuzija potpuno ostvaruje u privatnim – mahom intimnim i opuštenim – situacijama u kojima pjevači teže stvaranju alikvota. Najsnažnije se iskazuje u tihom klapskom (sotto voce) pjevanju. Alikvotna fuzija je zvučna senzacija koja među pjevačima, a i slušateljima, izaziva raznovrsna i intenzivna emocionalna i duhovna iskustva. Njezin se zvuk prepleće i s identitetskim dimenzijama drevnosti i baštine koje dominiraju klapskim pjevanjem.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Etnologija i antropologija



POVEZANOST RADA


Projekti:
101-1012647-2613 - Povijest zapadne Hrvatske (Istra, Kvarnersko primorje, Gorski kotar, Lika) (Strčić, Petar, MZOS ) ( POIROT)

Ustanove:
Hrvatska akademija znanosti i umjetnosti

Profili:

Avatar Url Jakša Primorac (autor)


Citiraj ovu publikaciju

Primorac, Jakša
O estetici klapskoga pjevanja // Narodna umjetnost: hrvatski časopis za etnologiju i folkloristiku, 47 (2010), 2; 31-50 (međunarodna recenzija, članak, znanstveni)
Primorac, J. (2010) O estetici klapskoga pjevanja. Narodna umjetnost: hrvatski časopis za etnologiju i folkloristiku, 47 (2), 31-50.
@article{article, author = {Primorac, J.}, year = {2010}, pages = {31-50}, keywords = {klapsko pjevanje, estetika, etika, fuzija, alikvoti}, journal = {Narodna umjetnost: hrvatski \v{c}asopis za etnologiju i folkloristiku}, volume = {47}, number = {2}, issn = {0547-2504}, title = {O estetici klapskoga pjevanja}, keyword = {klapsko pjevanje, estetika, etika, fuzija, alikvoti} }
@article{article, author = {Primorac, J.}, year = {2010}, pages = {31-50}, keywords = {klapa singing, aesthetics, ethics, fusion, overtones}, journal = {Narodna umjetnost: hrvatski \v{c}asopis za etnologiju i folkloristiku}, volume = {47}, number = {2}, issn = {0547-2504}, title = {On the Aesthetics of Klapa Singing}, keyword = {klapa singing, aesthetics, ethics, fusion, overtones} }

Časopis indeksira:


  • Scopus





Contrast
Increase Font
Decrease Font
Dyslexic Font