Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 535370

Nadgledanje razumijevanja ekspozitornog teksta: uloga percipiranog interesa i poznatosti teme


Bajšanski, Igor
Nadgledanje razumijevanja ekspozitornog teksta: uloga percipiranog interesa i poznatosti teme // Suvremena psihologija, 13 (2010), 1; 83-96 (međunarodna recenzija, članak, znanstveni)


Naslov
Nadgledanje razumijevanja ekspozitornog teksta: uloga percipiranog interesa i poznatosti teme
(The role of perceived interest and domain familiarity in expository text comprehension monitoring)

Autori
Bajšanski, Igor

Izvornik
Suvremena psihologija (1331-9264) 13 (2010), 1; 83-96

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni

Ključne riječi
Ekspozitorni tekst; metakognicija; nadgledanje razumijevanja; metakognitivne procjene
(Expository text; metacognition; comprehension monitoring; metacognitive judgments)

Sažetak
Tijekom nadgledanja razumijevanja teksta, metakognitivne procjene o razumijevanju teksta formiraju se na temelju različitih vrsta dostupnih znakova. Dvije vrste takvih znakova jesu i percipirani interes i percepcija poznatosti sadržaja teksta. Cilj je ovoga istraživanja bio ispitati povezanost procjena o interesu i poznatosti teme teksta s metakognitivnim procjenama formiranim tijekom nadgledanja razumijevanja ekspozitornog teksta. U istraživanju je sudjelovalo 69 studenata psihologije. Sudionici su čitali 6 ekspozitornih tekstova. Nakon čitanja svakog teksta, a prije rješavanja zadataka za ispitivanje razumijevanja, sudionici su procijenili kakva će im biti izvedba na tim zadacima. Nakon rješavanja zadataka za ispitivanje razumijevanja ispitanici su procijenili uspješnost rješavanja zadataka. Osim ovih metakognitivnih procjena prikupljene su i procjene interesa i poznatosti teme prije i nakon čitanja teksta. Analiza intraindividualnih korelacija između različitih procjena i izvedbe na zadacima razumijevanja pokazala je da su metakognitivne procjene u većoj mjeri povezane s procjenama interesa i poznatosti teme nego s izvedbom na zadacima za ispitivanje razumijevanja. Dobivene su više korelacije između metakognitivnih procjena i procjena poznatosti teme, nego između metakognitivnih procjena i procjena interesa. Dobiveni rezultati ukazuju na to da iako se i procjene izvedbe i procjene uspješnosti u određenoj mjeri temelje na percipiranom interesu i poznatosti teme, njihova je uloga važnija kod procjena izvedbe.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Psihologija



POVEZANOST RADA


Projekt / tema
009-1301676-2381 - Kognitivni, metakognitivni i motivacijski čimbenici čitanja i učenja (Svjetlana Kolić-Vehovec, )

Ustanove
Filozofski fakultet, Rijeka

Autor s matičnim brojem:
Igor Bajšanski, (245041)

Časopis indeksira:


  • Web of Science Core Collection (WoSCC)
    • Social Science Citation Index (SSCI)
    • SCI-EXP, SSCI i/ili A&HCI
  • Scopus


Uključenost u ostale bibliografske baze podataka:


  • LLBA: Linguistics and Language Behavior Abstracts
  • PsychINFO
  • Sociological Abstracts