Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Vršnjačko nasilje među učenicima – manifestacije i doprinosi sredine (CROSBI ID 577668)

Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa | međunarodna recenzija

Rimac, Ivan ; Rajter, Miroslav ; Sušac, Nika Vršnjačko nasilje među učenicima – manifestacije i doprinosi sredine // Međunarodni naučno-stručni skup: Savremeni trendovi u psihologiji - Knjiga rezimea. Novi Sad: Filozofski fakultet Univerziteta u Novom Sadu, 2011. str. 180-180

Podaci o odgovornosti

Rimac, Ivan ; Rajter, Miroslav ; Sušac, Nika

hrvatski

Vršnjačko nasilje među učenicima – manifestacije i doprinosi sredine

Istraživači koji se bave fenomenom vršnjačkog nasilja suočeni su izazovom kontinuiranih promjena manifestacija ovog fenomena. Zbog dostupnosti suvremenih tehnologija promjene oblika vršnjačkog nasilja često nisu obuhvaćene postojećim upitnicima te je zbog toga naglašena potreba za revizijama upitnika kojima se mjeri ovaj fenomen. Tijekom prve polovice 2011. godine, uz epidemiološko istraživanje u okviru projekta BECAN provedeno je i istraživanje vršnjačkog nasilja među učenicima. Istraživanjem na probabilističkim uzorcima učenika u Republici Hrvatskoj obuhvaćen je 1141 učenik 5. razreda i 1192 učenika 7. razreda osnovne škole te 1261 učenik 2. razreda srednje škole. Za potrebe ovog istraživanja konstruiran je upitnik vršnjačkog nasilja koji mjeri učestalost doživljavanja i počinjenja 17 karakterističnih nasilnih ponašanja među vršnjacima. Ponašanja obuhvaćena ovim upitnikom uključuju fizičko, psihičko i seksualno nasilje, ali i nasilje koje se događa putem suvremenih tehnologija. U ovom radu izlažu se metrijske karakteristike ovog upitnika i analizira se pitanje da li je opravdano mjeriti ovaj konstrukt ovakvim tipom upitnika te koji faktori mogu utjecati na rezultate prikupljene na ovaj način. Rezultati istraživanja govore u prilog ovakvom prikupljanju podataka, premda se pokazuje pozitivna asimetričnost distribucija rezultata na svim česticama upitnika. U drugom dijelu rada izlažu se rezultati multi- level analize kojom se istražuje specifičan doprinos okruženja. Zbog prirode fenomena opravdano je očekivati da, pored individualnih utjecaja, postoji utjecaj razredne, odnosno školske klime na učestalost i oblike vršnjačkog nasilja. Kod doživljenog vršnjačkog nasilja efekt klastera razreda raste s dobi (rho=0, 018 ; 0, 038 ; 0, 047) dok za počinjeno vršnjačko nasilje efekt klastera razreda opada s dobi (rho=0, 056 ; 0, 048 ; 0, 026). Utjecaj školske sredine (klaster škole) također raste s dobi za pete i sedme razrede i za doživljeno (rho=0, 017 ; 0, 038) i za počinjeno vršnjačko nasilje (rho= 0, 031 ; 0, 042), dok je u srednjoj školi efekt podjednak za doživljeno (rho=0, 028) i počinjeno vršnjačko nasilje (rho=0, 023). Od individualnih prediktora značajnima su se pokazali zlostavljanost, spol, dob unutar poduzorka, pripadnost dominantnoj narodnosnoj skupini, sklonost socijalno poželjnom odgovaranju, osjećaj sigurnosti u obitelji, prosjek ocjena, financijske prilike te iskustva vezana uz intervencije policije zbog obiteljskog nasilja. Pristup korišten u ovom radu posebno je zanimljiv u kontekstu prevencijskih programa kojima se uglavnom nastoji djelovati na učitelje i vodstva škola, te bi stoga mogao detektirati koji dio varijabiliteta ovog fenomena je pod utjecajem institucijskih aktera. Iako je uočeni klaster efekt relativno malen, što se može pripisati skromnim angažmanom škola u prevenciji, uvođenje institucijskih programa moglo bi povećati klaster varijabilitet, što bi ukazivalo na efikasno djelovanje u prevenciji vršnjačkog nasilja.

Vršnjačko nasilje; doprinosi sredine; multi-level analiza; upitnik vršnjačkog nasilja

nije evidentirano

engleski

Peer violence among pupils – manifestations and environmental contributions

nije evidentirano

Peer violence; environment influence; multi-level analysis; peer violence questionnaire

nije evidentirano

Podaci o prilogu

180-180.

2011.

objavljeno

Podaci o matičnoj publikaciji

Međunarodni naučno-stručni skup: Savremeni trendovi u psihologiji - Knjiga rezimea

Novi Sad: Filozofski fakultet Univerziteta u Novom Sadu

978-86-6065-080-3

Podaci o skupu

SAVREMENI TRENDOVI U PSIHOLOGIJI

predavanje

14.10.2011-16.10.2011

Novi Sad, Srbija

Povezanost rada

Socijalne djelatnosti