Jezične sposobnosti kao preduvjet usvajanja čitanja (CROSBI ID 332245)
Ocjenski rad | doktorska disertacija
Podaci o odgovornosti
Vancaš, Mirjana
Pašiček, Ljerka
.
hrvatski
Jezične sposobnosti kao preduvjet usvajanja čitanja
Prema pretpostavci o nižoj razini jezičnoga razvoja kao rizičnome čimbeniku za nastanak teškoća čitanja u ovome se istraživanju nastojalo utvrditi: (1) je li nedostatna fonemska svjesnost u periodu pred polazak u školu samo jedan vid općenito lošije jezične djelatnosti u neke djece; (2) ukoliko je točna postavka o koegzistiranju nedostatne fonemske svjesnosti i nižih postignuća u ostalim sastavnicma jezika, pokazuju li djeca takvoga jezičnoga statusa lošije rezultate početnoga čitanja. Takvim pokazateljima odredile bi se nedostatne jezične sposobnosti kao rizični čimbenik za nastanak teškoća čitanja. Rezultati istraživanja pokazuju da je loša fonemska svjesnost vezana uz niže postignuće u svim aspektima fonološke obrade, te morfosintaktičke obrade i znanja rječnika. Djeca se lošom fonemskom svjesnosti pokazuju slabije usvojenu vještinu čitanja od djece s dobrom svjesnosti. Prema rezultatima jezičnoga razvoja i vještine čitanja u djece s lošom fonemskom svjesnosti, može se ova skupina djece smatrati rizičnom za nastanak pravih teškoća ili poremećaja čitanja. Veza jezika i čitanja pokazuje drugačija obilježja isprepletenosti ovih vještina, pri čemu su veze jasnije i kompaktnije u djece s dobrom fonemskom svjesnosti.
jezične sposobnosti; fonološka svjesnost; početno čitanje
nije evidentirano
engleski
Language abilities as a predictor of reading
nije evidentirano
language abilities; phonological awareness; beginnig reading
nije evidentirano
Podaci o izdanju
216
12.07.1999.
obranjeno
Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj
Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet
Zagreb