Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 526009

Značaj klastera u gospodarstvu Republike Italije


Barbaro, Dino
Značaj klastera u gospodarstvu Republike Italije 2011., magistarski rad, Odjel za ekonomiju i turizam, Pula


Naslov
Značaj klastera u gospodarstvu Republike Italije
(The significance of clusters in the Italian economy)

Autori
Barbaro, Dino

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, magistarski rad

Fakultet
Odjel za ekonomiju i turizam

Mjesto
Pula

Datum
28.07.

Godina
2011

Stranica
122

Mentor
Kersan-Škabić, Ines

Ključne riječi
Klaster; konkurentnost; Italija
(Cluster; competitiveness; Italy)

Sažetak
Klasteri su zemljopisno koncentrirani, međusobno povezani gospodarski subjekti, specijalizirani u različitim fazama istog proizvodnog procesa. To su modeli razvoja gospodarskih subjekata, osobito malih i srednjih, koji pokreću razvoj na lokalnoj i regionalnoj razini. Značajna karakteristika klastera je ravnoteža između kooperacije i konkurencije. Kada se integracija i komplementarnost proizvodnje razviju u mješovitom obliku konkurencije i kooperacije, a povezani su prostornom blizinom, onda je to slučaj pravog klastera. Poduzetništvo je nužna komponenta globalne konkurentnosti, i kao takva gospodarske razvijenosti regije ili zemlje. Konkurentska prednost (competitive advantage) očituje se u načinu ostvarivanja veza između povezanih gospodarskih grana koje samo povezane mogu biti konkurentne. Mali i srednji gospodarski subjekti u Italiji doživljavaju uspon u procesu internacionalizacije. Industrijska politika u Italiji nije priznavala prisustvo i značaj klastera, pa čak niti zakonska regulativa, sve do 1990.-te godine. Zakonom 317/1991. izvršeno je pravno priznanje talijanskih klastera, a time i zaštita lokalnog sustava malih i srednjih gospodarskih subjekata. Mnogobrojna istraživanja provedena u Italiji dovela su do stvaranja mapa klastera. ISTAT je 1991. godine utvrdio 199 klastera. Regije su u toku 10 godina istraživanja utvrdile 133 klastera. Posebno su važni klasteri iz područja tekstila (Prato), proizvodnje obuće, hrane, keramike i namještaja (Pesaro). Aglomeracija malih poduzeća u Italiji uz proizvodnu fleksibilnost stvara povoljne uvjete zapošljavanja u različitim fazama proizvodnog procesa, što povećava stupanj specijalizacije ljudskog kapitala. Klasterski proizvodi Made in Italy poznati su u svijetu po svom imidžu, a najviše se izvoze u zemlje Europske unije. Italija izvozi više od 50 % svoje klasterske proizvodnje. Europska unija doprinosi razvoju regija, te malih i srednjih gospodarskih subjekata financijskim poticajima i programima putem svojih instrumenata – Strukturnim fondovima. Italija, kao jedna od korisnika financijskih poticaja iz europskih Strukturnih fondova, svojom politikom usmjerava dobivena sredstva u nerazvijene regije južne Italije. Klasteri predstavljaju jednu od najjačih snaga talijanske proizvodne strukture, primjeran uzorni model za promociju lokalnog i regionalnog razvoja, to jest jedan od glavnih modela fleksibilne i dinamične industrijalizacije suvremene Italije. Specijalizacija koja je omogućila suficit u bilanci plaćanja, omogućila je vladi i talijanskoj narodnoj banci da provedu ekonomske mjere koje će godinama podupirati vitalnost proizvodnje.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Ekonomija

Napomena
Specijalistički poslijediplomski rad



POVEZANOST RADA


Projekt / tema
303-3032453-2449 - Konkurentnost SME- formiranje klastera u hrvatskom gospodarstvu (Ines Kersan-Škabić, )

Ustanove
Fakultet ekonomije i turizma "Dr. Mijo Mirković", Pula,
Sveučilište Jurja Dobrile u Puli