Povezanost potrebnih znanja za kreativna ponašanja i složenosti tih ponašanja u funkciji domena kreativnosti osnovnoškolske djece (CROSBI ID 575406)
Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa | međunarodna recenzija
Podaci o odgovornosti
Rački, Željko
hrvatski
Povezanost potrebnih znanja za kreativna ponašanja i složenosti tih ponašanja u funkciji domena kreativnosti osnovnoškolske djece
Cilj istraživanja je bio istražiti mit da su kreativnost i znanje isključivi opoziti. Na uzorku 856 djece 3., 5. i 7. razreda osnovne škole pripremljen je i validiran inventar kreativnoga ponašanja osnovnoškolske djece. Inventar se sastoji od 53 različitih oblika ponašanja koja pokrivaju domene svakodnevne, znanstvene i umjetničke kreativnosti. Fokus grupa od 6 stručnjakinja za odgoj i obrazovanje djece procijenile su uz visoko slaganje (ICC = .929 ; CI 95% .893 - .955) svaku tvrdnju inventara s obzirom na dva kriterija: 1. složenost tog ponašanja i 2. za uobičajeno obavljanje tog ponašanja potrebno teorijsko i praktično znanje. Rezultati ukazuju da se domenu znanstvene kreativnosti globalno percipira složenijom i kao onom koja zahtijeva komparativno više znanja od domena umjetničke i svakodnevne kreativnosti, tim redom. Korelacija za pojedinačna ponašanja ρ(53) = -.62, p < .001, i za ponašanja sumirana u skale ρ(10) = -.68, p = .03, ukazuje da je gradijent složenosti kreativnih ponašanja odnosno aktivnosti važan faktor koji utječe na učestalost kreativnosti djece. Što je neki oblik kreativnog ponašanja jednostavniji, to se više djece njime bavi, i obrnuto. Primjeri jednostavnih kreativnih ponašanja koja ne zahtijevaju znanje su crtanje i slikanje uobičajenim priborom, izrađivanje slika ili predmeta od kolaž papira, prepričavanje priča na svoj način ili davanje drugima ideja za igre. Primjeri složenih kreativnih ponašanja koja zahtijevaju znanje su izrađivanje robota i igračaka na daljinsko upravljanje, skladanje instrumentalne glazbe ili snimanje vlastitog filma. Kreativna ponašanja je moguće organizirati i razlikovati po a) sadržaju (npr. umjetnost i znanost), b) složenosti samog ponašanja (jednostavno – složeno) i c) učestalosti kojom ih djeca spontano pokazuju (rijetko - često). Nalazi ovog istraživanja imaju implikacije za ponudu školskih odgojno-obrazovnih nastavnih i izvannastavnih aktivnosti i poticanje kreativnosti djece s obzirom na njihovu dob i/ili usvojena znanja. Prijenos teorijskih i praktičnih znanja važnih za domenu mogao bi osigurati uvjet za razvoj složenijih oblika kreativnosti, što je u skladu s njenim komponentnim modelima.
kreativnost u djece; umjetnost; znanost; svakodnevica
nije evidentirano
engleski
Relevance of Knowledge for creative Behavior and the Complexity of these Behaviors in the function Domain of creativity Elementary School Children
nije evidentirano
creativity in children; art; science; everyday life
nije evidentirano
Podaci o prilogu
96-x.
2010.
objavljeno
Podaci o matičnoj publikaciji
Dani psihologije u Zadru - knjiga sažetaka
Ćubela Adorić, Vera ; Manenica, Ilija ; Penezić, Zvjezdan
Zadar: Odjel za psihologiju Sveučilišta u Zadru
Podaci o skupu
Međunarodni znanstveno-stručni skup XVII. Dani psihologije u Zadru
predavanje
27.05.2010-29.05.2010
Zadar, Hrvatska