Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Emocionalne teškoće i problemi ponašanja u djece s oštećenjima vida i lakom mentalnom retardacijom (CROSBI ID 364898)

Ocjenski rad | magistarski rad (mr. sc. i mr. art.)

Alimović, Sonja Emocionalne teškoće i problemi ponašanja u djece s oštećenjima vida i lakom mentalnom retardacijom / Rudan, Vlasta (mentor); Zagreb, Medicinski fakultet u Zagrebu, . 2011

Podaci o odgovornosti

Alimović, Sonja

Rudan, Vlasta

hrvatski

Emocionalne teškoće i problemi ponašanja u djece s oštećenjima vida i lakom mentalnom retardacijom

Mnogobrojna istraživanja kod nas i u svijetu pokazala su da djeca s teškoćama u razvoju kao što su mentalna retardacija, oštećenje vida, a naročito višestruke teškoće, znatno češće razvijaju emocionalne teškoće i probleme u ponašanju, nego djeca prosječne inteligencije. Teže je naći istraživanje u kojem je naglasak bio na emocionalnim teškoćama i problemima u ponašanju djece s oštećenjem vida i lakom mentalnom retardacijom u odnosu na djecu s lakom mentalnom retardacijom. Lako bi bilo pretpostaviti da djeca s oštećenjem vida i lakom mentalnom retardacijom imaju više teškoća nego djeca s mentalnom retardacijom, no ovim istraživanjem su dobiveni drugačiji rezultati. Istraživanje je provedeno na ukupnom uzorku od 160 djece, s ciljem utvrđivanja pojavnosti i zastupljenosti ponašajnih i emocionalnih problema u djece oba spola, od 4-11 god. s lakom mentalnom retardacijom i oštećenjima vida, lakom mentalnom retardacijom, djece s oštećenjima vida i djece s normalnom inteligencijom. U istraživanju primijenjen je Achenbachov mjerni instrument koji se sastoji od dva dijela: Child behaviour checklist (CBCL): Upitnika za procjenu ponašajnih i emocionalnih problema u djece od 4-18 god.46 koje ispunjavaju roditelji/skrbnici djece i Teacher's Report Form (TRF)47 koji prikuplja podatke od nastavnika o problemima određenog učenika slično kao i u CBCL. Pozornost je usmjerena na problemske skale gdje su se i očekivale statistički značajne razlike između djece s mentalnom retardacijom i oštećenjima vida i djece s lakom mentalnom retardacijom. Obradom podataka ovo očekivanje se pokazalo netočnim, jer niti na ukupnoj problemskoj skali, niti na većini pojedinačnih čestica nema statistički značajne razlike između ove dvije skupine. Razlika postoji jedino na varijabli tjelesni problemi, prema procjeni roditelja, gdje djeca s oštećenjem vida imaju više problema nego djeca bez oštećenja vida. Ove se dvije skupine značajno razlikuju od djece sa izoliranim oštećenja vida na ukupnoj problemskoj skali. Na pojedinačnim varijablama se djeca s oštećenjem vida od djece s lakom mentalnom retardacijom i oštećenjem vida najviše razlikuju na varijabli povučenost, socijalni problemi i problemi pažnje, gdje djeca s mentalnom retardacijom i oštećenjem vida imaju više problema. Od djece s mentalnom retardacijom se najviše razlikuju u problemima pažnje i agresivnom ponašanju gdje djeca s mentalnom retardacijom imaju značajno više problema. Djeca s oštećenjem vida, sa i bez lake mentalne retardacije imaju više tjelesnih problema od djece bez oštećenja vida. Sve tri skupine djece s teškoćama u razvoju se značajno razlikuju od skupine djece prosječne inteligencije. Istraživanje je potvrdilo čak četerostruko veću zastupljenost ponašajnih i emocionalnih problema kod djece s mentalnom retardacijom i oštećenjem vida, trostruko veću zastupljenost kod djece s lakom mentalnom retardacijom i dvostruko veću zastupljenost ponašajnih problema u djece s oštećenjem vida u odnosu na djecu s normalnom inteligencijom Roditelji i nastavnici statistički značajno različito ocjenjuju djecu na ukupnoj problemskoj skali u skupinama djece s lakom mentalnom retardacijom i djece prosječne inteligencije. U skupinama djece s oštećenjem vida sa i bez mentalne retardacije roditelji i nastavnici se u procjeni razlikuju samo na pojedinim česticama skale. Roditelji djece s oštećenjem vida sa i bez mentalne retardacije su uglavnom kritičniji u procjeni djece, osim u slučaju pažnje, gdje upravo nastavnici vide problem. S druge strane kod djece s mentalnom retardacijom i oštećenjem vida su nastavnici kritičniji od roditelja, naročito u slučaju problema pažnje. Kod procjene djece s lakom mentalnom retardacijom, nastavnici su najkritičniji i u odnosu na procjene njihovih roditelja i na procjene drugih skupina djece. Nadalje u istraživanju nije pronađena povezanost spola s pojavnošću ponašajnih i emocionalnih poremećaja u djece s lakom mentalnom retardacijom i oštećenjem vida, lakom mentalnom retardacijom, djece s oštećenjem vida i djece prosječne inteligencije.

emocije ; emocionalne teškoće ; problemi ponašanja ; oštećenje vida ; laka mentalna retardacija

nije evidentirano

engleski

Emotional and behavioral problems in children with visual impairment and mild mental retardation

nije evidentirano

emotions ; emotional problems ; behavioral problems ; visaul impairment ; mild mental retardation

nije evidentirano

Podaci o izdanju

113

15.06.2011.

obranjeno

Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj

Medicinski fakultet u Zagrebu

Zagreb

Povezanost rada

Kliničke medicinske znanosti, Psihologija